Search This Blog

Muda Biar Berjasa

Written on 11:34 AM by WhoSign


Hutan Lipur Ulu Bendul Negeri Sembilan telah menyaksikan satu titik tolak bagi perubahan jati diri dalam diri remaja muslim melalui Jambori Remaja Muslim Nasional yang telah dianjurkan pada 6-9 Jun lalu. Apa yang berlaku? Jom kita tengok!

Kalau sebelum-sebelum ni pergi menyertai program sebagai peserta, kali ni pergi sebagai fasilitator. Mungkin sudah tiba masanya untuk diri ini mengendalikan program-program seperti ini. tapi, bayangkan la kalau peserta ada 260 orang, dan fasilitator ada dalam 12 orang je. Huu.. seorang fasi kena jaga lebih kurang 20 orang.


Abu Hurairah – Kekuatan dalam kebenaran

Macam biasa, mana-mana program akan dimulakan dengan pembahagian kumpulan dan aktiviti ice breaking atau team building. Aktiviti pertama ni paling penting sekali. Kena bagi ais tu betul-betul cair. Ahli kumpulan pulak daripada pelbagai sekolah dan daripada tingkatan satu sampai la tingkatan lima. Lepas taaruf..

“Baik. Nama kumpulan kita dah ditetapkan sebagai Abu Hurairah. Sekarang kamu dikehendaki bina logo, motto, dan sorakan.”

.....

“Sesiapa yang terlintas apa-apa kat dalam otak tu, cakap jer.”

.....

“kita ada 21 orang kan? Abang nak logo ni hasil daripada 21 orang.”

.....

Mungkin sebab masing-masing masih belum biasa antara satu sama lain, masih ada yang tidak bersuara atau menyumbang apa-apa idea.

“baik. Abang nak yang dah buat logo tak boleh buat motto dan sorakan. Siapa lagi yang belum bagi idea boleh buat motto atau sorakan. Cepat!”

....

Kelihatan kumpulan-kumpulan lain tenang duduk dalam bulatan, masih lagi bertaaruf. Ada juga kumpulan yang dah ‘kena’ dengan fasi mereka. Ada jugak yang dah berlari kena tukar kasut.

“masih ada yang diam je tak bagi idea apa-apa. Nak bersenam macam kumpulan lain tu ker?”

....

“okey. Nampaknya kita pun kena bersenam macam diorang jugak lah.”

“buat satu barisan sekarang! siapa yang tak bagi idea lagi angkat tangan!”

“baik, kamu! Abang nak kamu bagi command!”

....

“okey. Sekarang, abang nak bila abang bagi arahan, kamu sebut nama kamu. Faham?”

“dari kanan, nama!” (dua kali)

“sekarang, abang nak bila abang bagi arahan, kamu sebut nama kawan di sebelah kanan kamu. Faham?”

“dari kanan, nama!” (dua kali)

“sekarang, sebut nama kawan sebelah kiri kamu pulak. Faham? Dari kanan, nama!”

....

“baik. Sekarang sekurang-kurangnya kita dah ingat berapa nama? Ya.. dua.. bagus!”

....

“ok. Macam mana? Yang tak bagi idea lagi, dah boleh bagi idea? Bagus!”

“ok. Kalau logo dah siap, kita buat motto dan sorakan pulak. Sorakan nak sama dengan motto atau lain?”

“baik, kalau setuju nak sama, macam mana kita nak buat sorakan tu? Kita praktikal terus.”

“Kekuatan! Kebenaran! Kekuatan! Kebenaran! Abu! Hurairah! Abu in.... out, huh!”

Huu.. panjang betul aktiviti pertama ni. Tapi, alhamdulillah.. kesannya memberansangkan. 21 jadi 1. Yang diam, bercakap. Yang menerima arahan, melaksanakan. Kerja dan sama dapat disatukan. Kerjasama!


Pendakian Gunung Angsi – Bersama Aktifkan Minda

“abang nak, sepanjang pendakian, setiap seorang cari apa-apa yang kamu nampak dan fikir-fikirkan apa yang kamu boleh dapat daripadanya. Fikirkan pengajaran yang kamu boleh dapat daripada apa yang kamu nampak atau jumpa. Faham? Bagus!”

....

“alhamdulillah, sampai jugak kita di destinasinya, walaupun bukan lah sampai ke puncak.”

“baik. Kamu semua tahu R&R tu apa?”

“biarlah R&R tu apa maksudnya yang sebenar, tapi sekarang kita jadikan R&R kat sini sebagai Rest & Recall. Maksudnya?”

“ya, kita recall balik, apa pengajaran yang kita dah dapat sepanjang pendakian tadi. Volunteer?”

....

Alhamdulillah. Pendakian mereka bukan sekadar menguatkan jasmani, malah dapat mengaktifkan minda. Lihat pada pokok-pokok yang tinggi menegak, dapat membawa kepada keesaan Allah. Lihat pada kehijauan hutan, dapat menyedari kebinasaan dunia ini akibat daripada tangan manusia sendiri.

Pendakian gunung ni, ada turun naiknya. Tinggi mana pun kita naik, akhirnya kita turun semula untuk kembali ke permulaannya. Kita sebagai manusia, tinggi mana keegoan kita, ilmu kita, emosi kita, ada masanya kita kena rendahkan semula kalau kita tak nak sesat dalam liku kehidupan.

Pendakian gunung ni, berliku-liku, akar menjalar sana sini, pokok-pokok di kanan kiri ada masanya di hadapan. Begitu juga kehidupan kita, penuh dugaan dan pancaroba. Banyak tikanya masalah berada di hadapan kita. Kenalah pandai untuk kita menghadapinya.

Pendakian gunung ni, ada yang mengikut jejak langkah orang di hadapan, ada yang membuat jejak langkah sendiri. yang membuat jejak langkah sendiri, bagaikan pemimpin dalam kehidupan yang memimpin orang-orang di bawahnya. Namun, kena waspada supaya tidak terbawa orang ke jalan yang salah. Yang mengikut jejak langkah, bagaikan kita mengikut pimpinan pemimpin kita. Namun, kena berhati-hati jugak supaya tidak mengikut pimpinan yang sesat, dan perlu mengingatkan orang yang memimpin. Dalam pendakian, adakala kita membuat jejak langkah sendiri, ada tika nya kita mengikut jejak langkah orang di hadapan. Begitu juga, adakala kita perlu tunduk pada pimpinan orang, dan ada tikanya kita pula yang perlu menjadi pemimpin.


Kawad Kaki – Kesatuan dalam Pelbagai Ragam


Video: Kump Abu Hurairah dan Abu Dzar al-Ghiffari bergabung.
Commander – Salleh (kump Abu Hurairah)


Hebat! Walaupun latihan tidak sampai sehari, dan bergabung dua kumpulan last minute atas arahan urusetia, para peserta dapat membuktikan mereka boleh. Para peserta terdiri daripada unit beruniform yang berbeza dan ada yang tidak pernah berkawad langsung.


Pertandingan Memasak – Kekreatifan dalam Kerjasama


Gambar 1: Proses menghidupkan api. Gambar 2: Proses menguli tepung. Gambar 3: Proses menyediakan “dapur”. Gambar 4: Proses memasak kuih tocang. Gambar 5: Proses memanggang satay hutan manis. Gambar 6: Proses memasak karipap inti gula. Gambar 7 & 8: Menu Kump Abu Hurairah. Gambar 9 & 10: Menu Kump Lain.


Berbekalkan tepung, minyak, gula, dan garam, setiap kumpulan dikehendaki menyediakan apa-apa jenis masakan. Kebiasaannya orang akan buat jemput-jemput, tapi lihatlah kekreatifan mereka dalam kerjasama.


Pertandingan Membina Kubu – Bersama Pertahankan Harapan yang Terbina


Gambar 1: Membina Kubu. Gambar 2: Membina Menara. Gambar 3: Menara & Kubu. Gambar 4: Kump Abu Hurairah.


Para peserta dibekalkan dengan seberapa banyak surat khabar yang diinginkan, dan dikehendaki membina kubu seluas 3x3 tile dan setinggi A4 landscape, dan menara seberapa tinggi yang boleh yang mana akan diuji kekukuhannya dengan meletakkan sebotol air di atasnya.

Kumpulan Abu Hurairah membahagikan tugas membina menara dan membina kubu. Di akhir pertandingan, fasi dikehendaki memainkan peranan. Dan peranannya adalah memusnahkan kubu dan menara tersebut sebagai simbolik hancurnya harapan ibu bapa. Huu.. dengan perasaan yang agak terkilan, terpaksa memusnahkan kubu dan menara tersebut. Sorry guys!


Aktiviti Lilin – Bersama Kita Selami Kepanasannya



Sebenarnya ada dua aktiviti yang dijalankan pada malam tersebut. Aktiviti pertama seperti mana di dalam gambar. Peserta dikehendaki “passing” lilin yang dikepit di jari kaki kepada kawan-kawan sehingga lengkap satu pusingan bulatan.

Selesai aktiviti tersebut, seperti biasa...

“baik. Siapa yang boleh berikan apa yang kita boleh dapat daripada aktiviti ni. Volunteer? Bagus!”

Alhamdulillah. Ada respons. Membuktikan mereka telah membiasakan diri untuk mengaktifkan minda mereka dengan perkara di sekeliling mereka. Kerjasama dalam meng’passing’ lilin dan keserasian. Sama seperti kerjasama yang diperlukan dalam kehidupan seharian.

Api lilin bagaikan seorang guru yang menyuluh hidup. Manfaatkan ilmu yang ada padanya sebelum ianya pergi.

Merasai kepanasan api dan lilin yang mencair, mengingatkan api neraka yang jauh lebih teramat sangat panas. Seringan-ringan seksaan di dalamnya, memakai kasut daripada api neraka tapi sehingga ke otak dah mendidih.

Masuk ke aktiviti kedua, aktiviti antara kumpulan. Para peserta dikehendaki mempertahankan api lilin yang diletakkan di tengah-tengah bulatan kumpulan mereka daripada ancaman kumpulan lain. Para peserta diberikan masa untuk membincangkan strategi yang terbaik untuk bertahan dan untuk menyerang.

Namun, kedua-dua kumpulan gagal dalam mempertahankan lilin yang diamanahkan. Tapi, bukan kemenangan atau kekalahan yang dicari, yang dicari adalah semangat untuk berjuang!

Selain daripada pengajaran yang sewaktu dengan yang telah disebutkan tadi..

Begitulah.. kita perlu pertahankan agama kita. Kita takkan mampu pertahankannya sendirian kerana kita diserang dari pelbagai penjuru. Kita takkan dapat pertahankannya jika kita sendiri tidak faham akan agama itu sendiri. Kerja mempertahankan agama atau kerja dakwah bukanlah suatu kerja yang mudah. Ianya memerlukan persediaan, memerlukan kekuatan, memerlukan kesatuan, memerlukan kefahaman, dan lain-lain lagi.


War Game – Semangat Berjuang Bersama



Sumo Lutut

3 orang dipilih untuk bertarung secara face to face sebagai simbolik dalam menghadirkan suasana ketika perang badar. Pertarungan digantikan dengan acara sumo lutut. Siapa yang berjaya menyentuh lutut pihak lawan terlebih dahulu akan mendapat kawasan lebih dalam medan pertempuran.



War Game

Menyaksikan senjata dan peluru daripada plastik air dan bendera serta kain hijau sebagai matlamat peperangan. Daripada pejuang berani mati sehinggalah pejuang di bahagian pertahanan, bermati-matian bertempur sehinggalah kedua-dua belah pihak kehabisan peluru. Pengajaran, semestinya untuk menghadirkan semangat juang dalam diri para peserta.


Ball Game – Kaki dan Hati Diikat Bersama



Bola Sepak Tiga Kaki

Ya.. inilah namanya bola sepak tiga kaki. Dua orang peserta diikat bersama pada kakinya. Menyaksikan kumpulan Abu Hurairah dengan kaki dan hati mereka diikat bersama berjaya memulakan jaringan yang pertama. Dan di akhir perlawanan, penalti berpihak kepada kumpulan Abu Hurairah!


Water Game – Basah Bersama dalam Kolam Ukhwah



Rempit Halal

Aktiviti sebelum berendam, merempit halal sebagai salah satu mesej menanamkan dalam diri para peserta supaya tidak terjebak dengan gejala merempit di luar.



Kolam asid

Berat bukan lagi sama dipikul tapi sama dijunjung. Beban amanah dan tanggungjawab dalam kumpulan, masyarakat, bangsa, agama akan ditanggung bersama.

Malam Kesenian – Hasil daripada Kebersamaan

Setelah pelbagai aktiviti dijalankan, pelbagai input diberikan, apakah para peserta kini sama seperti sebelum mereka datang? Inilah hasil pemikiran, kerjasama, dan kesatuan yang diterjemahkan ke dalam sebuah sketsa.



Lagu KRIM dan Sketsa Remaja

Dan inilah..

Kumpulan Abu Hurairah. Johan Jambori Remaja Muslim Nasional 2009.
Motto: Kekuatan dalam Kebenaran!


“kejayaan ini bukanlah atas sebab kepimpinan abang fasi, bukan juga atas kepimpinan ketua kumpulan kamu, tapi atas sebab kepimpinan kamu terhadap diri kamu sendiri untuk mendengar dan melaksanakan arahan”

Semoga kamu semua dapat meneruskan kepimpinan tersebut tika di luar nanti..

Muda Biar Berjasa!


If you enjoyed this post Subscribe to our feed

3 Comments

  1. diba |

    trtarik ngn xtiviti lilin..hehe
    bgus2..pyah 2 nk prthankn api lilin..ksinambungan xtiviti tu mmg baik..good job;D

     
  2. MisZ-Yan 2808 |

    KnaPa SuMe PuTeRa....
    PuTeRiny Mne..??
    Hehe..~
    ProGRaM yg SgT iNteResTing n KreaTiF...
    TaHniaH PaDe FaSi...
    LaLaLa..~

     
  3. WhoSign |

    to u_r_diba >

    dulu fasi kena pertahankan lilin secara war game.. kali ni bg adik2 simple2 dulu.. huhu

    to misz yan >

    yg ni mmg khas utk putera jer..
    nama pun jambori remaja MUSLIM..
    insyaAllah next year jambori utk MUSLIMAH plak..
    bkn per, agak complicated ckit kalau campur..
    lgpn peringkat nasional.. so, jumlah peserta dh terlalu ramai..
    next year bleh la suh adik pompuan join..
    (utk kakak die xdpt la, sbb ni utk remaja sek men jer.. huhu)

     

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers