"Dan Sesungguhnya kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. mereka Itulah orang-orang yang lalai." (al-A'raf:179)
Bermakna sibukkan diri dengan kerja-kerja atau perkara-perkara yang bermanfaat. Jangan dibiarkan masa kosong menghambat diri lalu menyeret kita ke lembah yang tidak sepatutnya. Saidina ‘Umar al-Khottob bencikan waktu kosong. Beliau menganggap kekosongan membawa kita turun ke dasar kehinaan dan jurang hawa nafsu. Beliau berkata: “kekosongan; beramal untuk keduniaan tidak, dan beramal untuk akhirat pun tidak.”
2. Memperbanyak puasa.
Punca semua nafsu adalah satu. Begitu juga punca kesabaran adalah satu. Sesiapa yang bersabar daripada nafsu makan, kemahuannya akan kuat dan mampu bersabar daripada nafsu untuk melihat perkara yang diharamkan.
Itulah sebabnya nabi s.a.w berpesan:
Dan barangsiapa yang tidak mampu (berkahwin), hendaklah dia berpuasa. Sesungguhnya ia adalah perisai baginya. (potongan hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
3. Kahwin.
Nabi s.a.w. bersabda:
Wahai para pemuda! Barangsiapa di kalangan kamu yang mampu berkahwin, hendaklah dia berkahwin. Sesungguhnya ia lebih mampu menundukkan pandangan dan lebih memelihara kesucian kemaluan. (riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Allah mengetahui pengkhianatan (penyelewengan dan ketiadaan jujur) pandangan mata seseorang, serta mengetahui akan apa yang tersembunyi di dalam hati. (ghafir: 19)
Ibnu Abbas berkata:
“seseorang lelaki berada dalam kumpulan orang ramai. Lalu seorang perempuan melintas berhampiran mereka. Lelaki itu memperlihatkan kepada mereka kononnya dia telah menundukkan pandangannya daripada perempuan itu. Jika lelaki itu merasa bahawa mereka sedang leka, dia pun memandang perempuan itu. Jika dia bimbang mereka mengetahui gelagatnya, dia pun menundukkan pandangannya. Sedang Allah sebenarnya melihat hatinya bahawa dia telah memandang kepada perempuan tersebut.”
Ini bermakna, api nafsu tidak dapat dipadamkan melainkan dengan rasa takut kepada Allah.
5. Membuat perbandingan antara dunia dan akhirat.
Zu an-Nun mendendangkan syairnya:
Tinggalkan orang yang diperbuat daripada air dan tanah liat..
sibukkan cintamu kepada bidadari yang kekal abadi.
Lain orang mungkin lain pendekatan. Fikirkanlah cara yang terbaik yang dapat membantu anda meneguhkan hati untuk terus menundukkan pandangan.
- Antara perkara-perkara lain yang membantu menundukkan pandangan..
- Jauhi daripada perkara yang meransang nafsu.
- Bersukan untuk mengeyah dan mengosongkan tenaga.
- Menggunakan masa untuk perkara faedah.
- Membawa bersama kitab al-Quran dalam perjalanan.
Kita dah tahu apa yang dimaksudkan dengan menundukkan pandangan. Bukan merendahkan pemandangan mata, tapi tunduk daripada pandangan yang haram. Sekarang kita perkuatkan lagi kefahaman kita, mengapa perlu kita tundukkan pandangan?
Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. (an-nur:30)
Ayat di atas penuh dengan mesej yang ingin disampaikan. Ia mengandungi tiga pengertian; mengajar adab, peringatan, dan ancaman.
Mengajar adab – menyekat pandangan daripada perkara yang haram. Patuh dengan apa yang diperintahkanNya maka beradab denganNya. Tapi jika perintah ini dilanggar, maka biadablah namanya.
Peringatan – yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Tidak patut dilupa, kesucian hati perlu sentiasa dijaga, supaya ketaatan sebagai seorang hamba itu bertambah.
Ancaman – sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. Tidakkah berasa takut apabila memikirkan setiap gerak geri dan tingkah laku yang diperbuat sentiasa diperhatikan?
Seorang soleh pernah ditanya: bagaimana cara saya menundukkan pandangan? Beliau berkata: caranya ialah dengan engkau mengetahui bahawa pandangan Allah kepada engkau lebih cepat daripada pandangan engkau kepada apa yang dipandang.
2. Untuk menyahut seruan nabi.
Bukankah nabi pernah bersabda:
Wahai Ali! Jangan engkau ikuti pandangan pertama dengan pandangan kedua. Sesungguhnya milikmu adalah yang pertama dan yang kedua bukan milikmu. (riwayat Ahmad)
Namun, bukanlah bermakna dengan sengaja kita mencari pandangan yang pertama. Dengan erti kata sengaja mata melilau mencari pemandangan yang lazat-lazat. Dan jauh sekali bermaksud dibolehkan kita mengekalkan pandangan pertama tanpa kelip sehingga hilang daripada pemandangan. Sesungguhnya Jarir r.a pernah bertanya kepada nabi. Kata Jarir r.a:
Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w tentang hukum pandangan yang mengejut. Rasulullah berkata: Palingkan pandangan mu. (riwayat Muslim dan at-Tirmizi)
Pandangan mengejut adalah terpandang dengan tanpa niat sengaja. Bukannya sengaja memandang atau sengaja melilau lalu terpandang. Kata nabi, palingkan pandangan mu. Serta merta! Alihkan pandangan terus! Bukannya dibiarkan lama memandang tanpa kelipan.
3. Sebagai jaminan memasuki syurga.
Sebab ini sesuai dengan hadis ‘Ubadah bin as-Shomit r.a:
Jaminlah enam perkara daripada diri kamu, nescaya aku jamin syurga untuk kamu; berlaku benarlah apabila kamu bercakap, tepatilah kalau kamu berjanji, laksanakan apa yang diamanahkan kepada kamu, pelihara kemaluan kamu, tundukkan pandangan kamu dan tahan tangan kamu. (riwayat Ahmad dan Ibnu Hibban)
Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan). (al-Isra’:32)
Dan daripada Abu Hurairah r.a, sabda nabi s.a.w:
Telah dituliskan (ditentukan Qadar) bahagian seorang manusia daripada perzinaan. Dia pasti mendapati ketentuannya itu, tanpa dielakkan lagi; zina kedua mata ialah memandang (perkara yang haram). Zina kedua telinga ialah mendengar (perkara yang haram). Zina lidah ialah bercakap (perkara yang haram). Zina tangan ialah memegang atau mengambil (secara tidak benar). Zina kaki ialah melangkah (ke tempat maksiat). Hati berkeinginan dan bercita-cita. Dan kemaluan akan membenarkan (melakukan zina) atau mendustakannya (tidak melakukannya). (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Jika pepatah melayu mengatakan dari mata jauh ke hati, penyair arab pula menyatakan mata adalah utusan kepada hati:
Setiap peristiwa (bencana) puncanya adalah pandangan..
(sebagaimana) kebanyakan api bermula daripada percikan api yang kecil.
Seseorang itu selagi punya mata yang dibolak-balikkan..
(memerhati) pada mata-mata (wanita) yang lemah gemalai..
selamanya dia berdiri dalam bahaya.
Dia menyeronokkan biji matanya dengan apa yang memudharatkan isi hatinya..
jangan diucapkan selamat datang kepada kegembiraan yang membawa kemudharatan.
5. Kerana manusia itu dhaif.
Allah berfirman:
وَخُلِقَ الإِنْسَانُ ضَعِيْفًا
Dan manusia itu dijadikan berkeadaan lemah. (an-Nisa’: 28)
Ibnu al-Qayyim berkata: Apabila satu pandangan kamu terjebak dalam perkara haram, ketahuilah bahawa ia adalah penyala ‘api peperangan’. Apabila engkau tundukkan pandangan, Allah menjadi penolong orang beriman sehingga mereka tidak perlu terlibat dalam ‘kancah peperangan’>
6. Kerana pandangan membahayakan kestabilan fikiran.
Percayalah sesungguhnya pandangan-pandangan (terhadap perkara yang haram) bagaikan orang kelaparan, pasti ingin lagi dan lagi, namun tidak pula ia kenal erti kenyang. Kerana nafsu manusia itu tidakkan pernah puas. Akhirnya ia membawa bahaya kepada akhlak ‘suci diri’. Tercalarnya akhlak itu, hilang kesuciannya, maka diri itu bukan lagi orang yang baik akhlaknya. Malah terhadap kestabilan fikiran, apabila telah memandang pasti akan tergambar, terbayang-bayang, terawang-awang dan akhirnya membawa kepada kecelaruan fikiran dan kecamuk hati.
Semalam, pertemuan dengan sahabat-sahabat seperjuangan membangkitkan the other side of my self. Bukan ilmu baru, tetapi peringatan dan tazkirah yang bermakna buat diri. Tatkala itu, hati, perasaan, segala yang tersembunyi daripada deria manusia, bagaikan ingin bersuara. Tapi, tiada kata-kata yang boleh menggambarkannya. Walaupun terasa seperti nak menjerit arrgghhh!, tetap tidak kan sampai maksudnya. Hanya yang terungkap..
“Ya Allah.. hanya Engkau Yang Maha Mengetahui hati ini.. kerinduan saat-saat dahulu.. menundukkan pandangan..”
----------------------
Menundukkan Pandangan
Tunduk dan patuh! Itulah ringkasnya. Bukan sekadar menunduk dengan erti merendahkan pandangan mata. Menundukkan pandangan – adab psikologi dan usaha mengatasi keinginan untuk mengetahui kecantikan dan tempat-tempat yang mempesonakan pada WAJAH atau TUBUH BADAN. Menundukkan pandangan dapat menutup tingkap pertama daripada banyak tingkap godaan dan melampaui batas. Malah ia sebagai usaha amali dan praktikal untuk menghalang sampainya panahan beracun syaitan.
Panahan beracun syaitan itu termasuk pandangan khianat iaitu melihat perkara haram, pergerakan yang menghairahkan, berhias, bersolek, dedah tubuh.. yang mana semua itu akan menyebabkan tali kendali jiwa dan kemahuan akan terlepas daripada kawalan lalu mengakibatkan dua gejala – sama ada kecelaruan yang tidak punya ikatan peraturan, ataupun penyakit saraf dan kejiwaan.
Dengan erti kata, bukan sekadar merujuk kepada perbuatan zina, malah suatu kesan atau efek yang lebih luas dan bukan sekadar itu. Suatu kesan yang diertikan dengan zina mata hinggalah ke ZINA HATI.
Allah Yang Maha Mengetahui, paling tahu akan kesan dan efek tersebut, kesan yang tersembunyi, yang jelas, yang kecil, yang besar, yang sekejap, yang lama.. segala-galanya di dalam pengetahuanNya.
Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. (an-nur:30)
Ayat di atas merupakan dalil al-Quran hukum haram memandang (perkara-perkara yang haram). Malah banyak juga dalil-dalil hadis yang menunjukkan haram memandang perkara-perkara yang haram dan menyuruh supaya menundukkan pandangan. Antaranya:
1. Daripada ‘ubadah bin as-Shomit r.a, nabi bersabda:
Jaminlah enam perkara daripada diri kamu, nescaya aku jamin syurga untuk kamu; berlaku benarlah apabila kamu bercakap, tepatilah kalau kamu berjanji, laksanakan apa yang diamanahkan kepada kamu, pelihara kemaluan kamu, tundukkan pandangan kamu dan tahan tangan kamu. (riwayat Ahmad dan Ibnu Hibban)
2. Ibnu Mas’ud r.a meriwayatkan daripada nabi, baginda bersabda dalam hadis qudsi:
Pandangan adalah anak panah beracun daripada anak panah iblis. Barangsiapa yang meninggalkannya kerana takut kepada Ku, Aku akan tukarkannya kepada iman yang dia dapati kemanisannya dalam hati. (riwayat at-Thobarani dan al-Hakim)
::::::::: become follower of this blog ::::::::: ::: download file from download section::: :::::::::::: vote in the poll sections :::::::::::: ::::::: leave a comment after reading ::::::: :::::::::::: say a word in chat box :::::::::::::