Search This Blog

Try Walking To Your Destination

Written on 2:27 PM by WhoSign


Dari pagi sampai ke malam, cuba kita lihat diri kita.. berapa banyak kita berjalan kaki?? kita berjalan kaki untuk jarak yang dekat-dekat dan di tempat-tempat yang tidak boleh dilalui kenderaan sahaja.. contohnya ketika di dalam rumah dan di tempat belajar atau bekerja. itupun, lebih kurang sama macam menggerakkan kaki sahaja, tidak dikira berjalan kaki..

Pernahkah anda cuba menjalankan diri anda? maksud saya, anda berjalan dari satu tempat ke satu tempat yang lain yang agak jauh. seperti berjalan ke tempat kerja atau kelas, berjalan-jalan di tepi pantai dan sebagainya? satu yang saya pasti, anda selalu berjalan-jalan di shopping kompleks. tak mengapa, itu pun dikira berjalan. Cuma, tak sama dengan apa yang ingin saya maksudkan..

baiklah.. cuba sebentar lagi atau esok atau bila-bila anda berjalan ke kelas, ke masjid, ke pejabat, ke padang, berjalan di tepi tasik, atau di mana-mana asalkan anda berjalan kaki.. dan hayati masa-masa tersebut.. apakah yang anda terfikir dengan berjalan-jalan kaki yang saya katakan dari tadi? exercise? senaman? betul.. tapi..

sebenarnya, ketika anda berjalan kaki, otak anda sedang berkerja dan fikiran anda sedang berputar-putar.. apakah kalau naik kereta atau naik motor tidak seperti itu? sama, tapi bezanya sekiranya anda naik kenderaan, anda akan fokus pada pengendalian kenderaan serta keadaan sekeliling. anda akan sentiasa berawas. justeru fokus anda kurang pada perkara-perkara lain. Tetapi, ketika berjalan kaki, anda tidak perlu untuk fokus pada setiap langkah anda. jadi fikiran anda berpeluang untuk memikirkan perkara-perkara lain. tambahan pula anda mempunyai banyak masa dengan berjalan kaki tersebut..

sesetengah orang mungkin tidak sempat untuk bermuhasabah sebelum tidur, sedar-sedar je dah terbangun dari tidur.. justeru, semasa berjalan kaki inilah anda dapat manfaatkan untuk memikirkan perkara-perkara seperti ini.. muhasabah, plan tindakan anda, refleksi. malah dengan berjalan kaki ini pun insyaAllah dapat mendekatkan diri anda kepada Yang Mencipta kaki tersebut.

percayalah, ketika anda berjalan kaki, fikiran anda tidak akan kosong. pasti ada yang akan anda fikirkan. moga-moga anda dapat manfaat daripada apa yang anda fikirkan ketika itu.. saya tahu kita tidak punya banyak masa lapang.. kita hanya ada 24 jam itu sahaja.. tapi sekiranya anda ingin merasai nikmat berjalan itu, boleh amalkan berjalan kaki ke masjid dan pulang daripada masjid.. cubalah!!