Search This Blog

Takde Izzah

Written on 10:05 PM by WhoSign


“Assalamualaikum warahmatullah”

Seusai solat itu, tok guru ku sudah duduk di sisi. Bersama dengannya segelas air teh tarik, tapi tak tarik la.. doa ku pohon, muka ku raut, segelas air itu pun dihulur kepada ku. Tanpa segan silu, ku terima dan terus ku habiskan.. huhu

“habis?”

“takpe.. amik lagi..”

Selepas secawan dua ku habiskan lagi, baru ku isi dan hulurkan kembali kepada insan yang ku anggap seperti tok guru. Seteguk dua je pun dia minum dan akhirnya disuakan kepada ku semula.

Cawan ku letak..

“kaif dirasah?” (lebih kurang camtu bunyi nye)

“alhamdulillah.. ok”

Dah lama tak luangkan masa. Malam tu kami duduk berbual bersama-sama dengan dua orang lagi rakanku. Tok guru ku berbahasa arab, dan aku hanya menganggukkannya. Bukan angguk mengantuk atau angguk buat-buat faham, tapi, memang ku hadam setiap butir-butir katanya. Cuma, apa yang inginkin ku reply, hanya tersekat di minda. Tertapis, hanya sepatah dua sahaja yang terlafaz. Dalam arab.

“camna sorof dan balaghah?” (lebih kurang camtu terjemahnya)

“Fahimtu.. walakin albalaghah su’bah min sorof..” (boleh la faham apa yang belajar tu.. Cuma balaghah tu lagi susah daripada sorof.. -terjemahan)

Bla.. bla.. bla.. kalau kat tempat lain, senang jer dua benda tu. Kenapa kat malaysia ni susah? Kenapa kamu rasa susah? Kan kamu guru bahasa arab. Lebih kurang begitu isi yang disampaikannya.

“kamu semua sebagai guru bahasa arab, tetapi kamu tak cakap arab.. tak mengamalkannya..”

..... perbualan diteruskan.

“camne ntah..”

Beberapa kali dua patah itu yang keluar dari mulut. Tak tahu nak wat camne nak bagi reti cakap arab.

“tu la.. kita ni takde izzah dengan bahasa arab ni..” (memang kali ni dia cakap melayu)

Tertunduk kepala. Mungkin benar kata tok guru. Dan aku rasa memang benar. Takde izzah. Takde rasa nak mengagungkan bahasa arab ni. Takde rasa izzah untuk mengamalkannya. Takde izzah untuk bertutur dalam bahasa arab. Biarpun sikit. Biarpun yang mudah-mudah. Malu! Malu sebagai guru bahasa arab. Ah! Kenapa guru bahasa arab? Ustaz! Ustaz bahasa arab! Dua kali takde izzah.. takde izzah dengan bahasa arab! Takde izzah jadi ustaz!

Apa nak jadi??

“jadi.. kena la amalkan. Biar la orang nak jawab dengan bahasa apa pun kalau kita cakap arab.. nak jawab dalam melayu ker, bahasa inggeris ker.. yang penting kita amalkan.. kita praktikkan cakap arab.”

Dengan nasihat dan tekad untuk cuba praktikkan, masing-masing pun berangkat meminta diri..

Hmm.. tu baru tak de izzah dengan bahasa arab.. tak de izzah nak jadi ustaz.. jangan yang ketiga; tak de izzah dengan cara hidup islam.. na’uzubillah..


ya Allah.. datangkanlah izzah itu......


If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment