Search This Blog

Zahirkan Dengan Perbuatan.. Take Action!

Written on 7:45 AM by WhoSign








scene 1:

"poyo ar.. jogging pun nak pakai pengikat kepala.."

"ah.. peduli apa orang nak kata.. kat pengikat kepala ni ada tertulis 'save gaza'.. nanti orang yang lalu lalang masa aku jogging nanti terbaca, at least diorang terfikir tentang gaza, biar la pun kalau diorang fikir aku poyo.."
malu ker? apa yang nak dimalukan? salah ker apa yang orang tu buat?


scene 2:

ayang: "abang, abang tak cayang ayang ker?"

abang: "eh.. abang cayang ayang la.. cayang sangat!"

ayang: "eleh.. betul ke abang cayang ayang? abang tak pernah pun tunjukkan pun.."

see? nampak tak? apa yang kita rasa, tak cukup dengan sekadar di hati, tapi haruslah dizahirkan dan ditunjukkan.. (namun bukanlah menunjuk-nunjuk)


scene 3:

man: "takbir! akan ku bela agama islam.. akan ku teruskan perjuangan!" (bersemangat dalam hati)

mon: "mana la orang yang nak membela dan meneruskan perjuangan ni?" (keseorangan)

min: "siapa la yang boleh membimbing aku ni.. aku pun nak berubah.." (tercari-cari)

tengok, nanti si man yang hanya bersemangat dalam hati, lama lama jadi pudar.. si mon yang rasa keseorangan dalam berjuang, rasa goyah dan lemah.. si min yang nak berjuang dan berubah pulak, buntu, tak tahu nak jumpa siapa..

si man tak tahu si mon juga sebenarnya teman seperjuangan, si mon tak tahu yang si min tercari-cari orang seperti dia, dan si min tak tahu yang si man orang yang boleh membimbing dia.


daripada ketiga-tiga scene tadi, fikir-fikirkanlah..

rasa izzah yang membara di jiwa sebenarnya apabila dizahirkan akan dapat menyemarakkan lagi semangat perjuangan dalam kerja-kerja dakwah dan menegakkan islam.. umat islam juga dapat bekerja dan bekerjasama di bawah kesatuan apabila terlihat ada orang yang mendokong dan ada yang menyokong..

lastly, mengapa perlu kita zahirkan dengan perbuatan, coz iman itu ialah apa yang kita yakini dengan hati dan lisan serta dizahirkan dengan perbuatan..


wallahu a'lam

zahirkan perasaan mu terhadap palestin..
zahirkan izzah terhadap islam dengan usaha-usaha menegakkannya..
zahirkan kesatuan umat islam dengan tidak berseorangan..