Search This Blog

Dont Judge A Book By Its Cover? Siapa Kata?

Written on 11:16 PM by WhoSign




"DONT JUDGE A BOOK BY ITS COVER"



ungkapan di atas selalu kita dengar.. ada masanya kita boleh pakai, ada masanya orang salah guna.. selalunya, isu yg timbul apabila seseorang itu ditegur/diberi peringatan, maka dijawabnya "dont judge a book by its cover"..

mungkin cara kita menegur tidak kena.. maka perbaikilah cara pendekatan kita.. ada 1001 macam pendekatan yg kita boleh lakukan.. usah berputus asa..

siapa kata we couldnt judge a book by its cover? mestilah orang inggeris yang kata.. sebab tu bahasa inggeris.. huhu.. tak de la.. itu mereka punya phrase.. bkn salah mereka mahupun kata-kata tu.. cuma orang kita je yang kadang-kadang salah guna..

we judge a book by its cover..

[b]‘Umar bin Al-Khattab ra berkata: “Bahawa sesungguhnya manusia pada zaman Rasulullah saw diberi penjelasan dengan wahyu dan wahyu telah terputus, kita sekarang hanya boleh mengambil kira perbuatan yang zahir daripada amalan kamu, sesiapa yang menzahirkan kepada kami kebaikan kami akan percaya dan dekat dengannya, tidak ada hak bagi kami mencampuri perkara yang tersembunyi, Allah akan menghisabnya. Sebaliknya sesiapa yang menzahirkan kejahatan kami tidak akan mempercayai dan membenarkannya, walaupun dia berkata niatnya baik”[/b]

cuba kita bayangkan.. buku yg covernya menarik pun, dari jauh orang akan tertarik untuk mendekatinya dan lihat isi dalamnya.. bila isi dalamnya baik, orang akan beli.. kalau tak baik, orang akan letak semula..

tapi, kalau buku yg covernya tak menarik, takde satu mata pun yang akan terlekat, apatah lagi untuk orang datang mendekatinya.. jadi, baik mana pun isi kandungannya orang takkan tau.. kalau buruk kandungannya lagi la tak yah cerita..

manusia yg terserlah baik budi pekerti tingkah laku akhlaknya, orang senang untuk mendekatinya.. tapi, kalau dia hipokrit, itu urusan dia dengan Allah.. seperti mana kata-kata Sayyidina Umar di atas, kita mengambil kira perkara-perkara yg zahir pada pandangan kita..

namun, kalau manusia yg secara terang-terangan melakukan keburukan atau perkara yang boleh mendatangkan fitnah, logiklah dia dikatakan buku yang cover nya tak menarik tadi.. walaupun hatinya baik atau di masa-masa lain dia baik. dia yang suruh orang beranggapan buruk.

walaupun begitu, sebagai pendakwah, kita bukan melabel mereka ini tidak baik.. tetapi kita menegur dan membenci perkara buruk yang dilakukannya.. sekiranya di masa-masa lain dia baik, alhamdulillah..

beza manusia dan buku.. manusia ni, sekiranya dalamannya baik, maka insyaAllah ia akan terzahir pada tingkah laku.. kalau luarannya kurang baik, ada la yang tak kena dengan dalamannya tu.. apa pun, kalau nampak perkara yang tak baik tu, usahalah.. amar makruf nahi munkar pada apa yang terzahir..



"WE DO JUDGE A BOOK BY ITS COVER,
BUT WE NOT LABEL OR CATEGORIZE IT"

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

3 Comments

  1. Anonymous |

    This comment has been removed by the author.

     
  2. Anonymous |

    why this post seems quite the same as mine? (posted earlier at Xanga weblog) eniway, still terima kasih sbb kupas isu ni dgn lebih mendalam ~~~ hope ada kebaikan yg dibawa, inshallah

     
  3. WhoSign |

    owh.. baru baca entry tu.. kebetulan sama lebih kurang..

    waktu search utk isi penting (kata2 sayyidina umar), takde pulak terjumpa post saudari ni..

    anyway, urs is good entry too.. moga dua2 nya bermanfaat.. insyaAllah

     

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers