Search This Blog

Dalam Mencari Keredhaan Allah

Written on 9:36 PM by WhoSign



_________________________________________

KeredhaanMu –by inteam

Ya allah ya tuhanku
Hamba mu merindukan Rahmat kasih saying mu
Dan juga keredhaanmu Dalam hidupku
Meskipun ku ulangi
Dosa noda yang menjanjikan azab sengsara
Namun ku sedari keampunanmu tidak bertepi
Ku akui diri ini hamba yang mungkir pada janji2
Jadikanlah taubat ini yang sejati pada mu Illahi
Ya Allah ampunkanlah dosa2 ku
Ya Allah redhakanlah kehidupanku
Moga terhapus penghijab kalbu
Antara kau dan aku
Tuhan, Ku zalimi diri ini
Andai kau tak ampuni dan rahmati
Alangkah ruginya diri
Tuhan,
Jangan kau palingkan diri ini
Setelah kau beri hudayah
Sesungguhnya kau maha pengasih

_________________________________________


Alhamdulillah.. kembali menulis.. terima kasih kepada pengunjung-pengunjung yang sentiasa menziarahi blog ini.. moga kita sama-sama dapat mengambil manfaat yang ada..

Agak lama jugak penulis tak update blog ni, jadi kekok sikit pulak.. tak pe la.. jom sama-sama kita duduk renung sejenak fikir-fikir atas iman.. Jom kita merenung kembali matlamat tertinggi seorang hamba yang beriman iaitu mencapai keredhaan Allah.

Ramai yang salah faham apabila bertungkus-lumus beribadat 24 jam demi mencapai keredhaan Allah.. itu la, kan orang yang berilmu beribadat lebih baik daripada orang yang beribadat tanpa ilmu..

Untuk mencapai keredhaan Allah bukanlah dengan bertungkus-lumus beribadat semata-mata. Yang pertama, seperti yang dikatakan tadi, perlulah berilmu. Kita tahu ibadat yang kita buat tu, bukan hanya sekadar mengikut orang lain.

Dengan ilmu juga, kita dapat mengetahui jenis-jenis ibadat yang kita lakukan. Mana yang wajib mana yang sunat. Janganlah nanti jadi seperti sesetengah orang yang mana “yang sunat diamalkan yang wajib diabaikan”.

Banyak kes yang mungkin kita pandang remeh dan tidak sedar. Contohnya antara berzikir, baca quran, dan solat. Apabila seseorang itu sedang berzikir dengan nyaring, dan kedengaran seseorang yang lain sedang membaca al-Quran, maka orang yang sedang berzikir lebih utama memperlahankan zikirnya. Kemudian, tatkala seseorang itu sedang membaca al-Quran dengan nyaring, datang seseorang yang lain mendirikan solat, maka orang yang sedang membaca al-Quran lebih utama memperlahankan bacaan al-Qurannya. Namun, apa yang berlaku dalam masyarakat kita ialah bacaan zikir dibiarkan dibaca dengan nyaring sedangkan ada makmum yang masbuk atau ada jemaah lain yang sedang mendirikan solat.

Dalam mencari keredhaan Allah ini juga, jangan lupa bahawa bagi anak-anak keredhaan Allah itu apabila ibu bapa meredhai mereka. Banyak ayat al-Quran dan hadis yang menyebutkan perintah Allah supaya berbuat baik kepada ibu bapa. Antara contoh lain hadis yang ingin dibawakan ialah..

“Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibu bapa manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibu bapa”

Manakala bagi isteri pula keredhaan Allah apabila si suami telah meredhainya. Seseorang perempuan berubah priority taatnya apabila telah bergelar isteri. Taat kepada suami menjadi lebih utama daripada taat kepada ibu bapa. Hal ini in case apabila bertembung antara kedua-duanya.

Namun, ketaatan-ketaatan ini, iaitu ketaatan anak kepada ibu bapa dan ketaatan isteri kepada suami hanyalah selagi ia tidak bertentangan dengan syara’ dan bukan perkara mungkar.

Dibawakan juga sebuah hadis untuk para isteri renungi dalam mencapai keredhaan Allah:

"Siapa sahaja seorang isteri bermuka muram di hadapan suaminya, maka ia dalam kemurkaan Allah swt hingga ia dapat membuat suasana yang riang gembira kepada suaminya dan memohon kerelaannya."

Wallahu a’lam


Untuk Doktor dan Yang Sewaktu Dengannya

Written on 7:10 PM by WhoSign

Perhatian buat doktor-doktor, jururawat-jururawat, bakal-bakal doktor dan jururawat, staff-staff hospital, dan yang sewaktu dengannya... Coretan ini hanyalah sekadar luahan rasa daripada seorang cucu yang atuknya sedang menderita kesakitan....

Dulu mungkin aku tidak terlalu merasai sangat kesedihan dan kepiluan yang menimpa keluarga seseorang apabila ada di antara mereka yang menderita kesakitan akibat kecuaian yang dilakukan oleh seorang doktor.. namun kini, apabila atuk ku sendiri yang mengalaminya barulah aku terasa akan kepiluannya..

Buat kalian yang aku maksudkan.. aku tahu aku bukan seorang doktor atau apa-apa yang berkait dengannya.. aku tidak melalui apa yang kamu semua lalui.. aku tidak pelajari apa yang kamu semua pelajari.. dan aku tidak memikul beban seberat apa yang kamu semua pikul.. tapi, izinkanlah aku meluahkan apa yang aku rasa..

Aku tidak menyalahkan kalian bulat-bulat.. sebab kalian juga manusia biasa.. sebab kerana kecuaian seorang doktor lain kalian juga terpalit.. aku sekadar ingin berkongsi peringatan bersama kalian.. lalui apa yang kalian lalui dengan bersungguh-sungguh sepenuh hati.. aplikasikan apa yang kalian pelajari dengan rasa tanggungjawab.. bukan sekadar melepaskan batok di tangga atau endah tak endah.. dan yang paling penting, tolonglah mesra pesakit.. sudahlah pesakit tu menderita kesakitan, berhadapan pulak dengan doktor yang tak mesra pesakit.. kalau cikgu ada pedagogi untuk mengajar murid, takkan doktor takde pedagogi merawat pesakit.. kalian bukan engineer yang bermain dengan mesin.. ingat, pesakit kalian adalah manusia.. pesakit kalian mempunyai perasaan.. setidaknya lemparkanlah senyuman, bercakap dengan lemah lembut, meluangkan masa dengan pesakit, dan cuba fahami kehendak pesakit yang boleh dipenuhi..

Sampai bila anak-anak kecil dan orang-orang tua perlu rasa takut apabila mendengar perkataan “klinik” “doktor” “hospital” “ubat” dan sebagainya..........


Atuk

Written on 6:15 PM by WhoSign

Empat minggu yang lepas, aku dengan atuk baru bersama-sama jalan-jalan di belakang rumahnya dan membakar sampah-sarap.. atuk memang dah mula lemah-lemah.. nak berjalan pun perlu dipapah dan perlu guna tongkat.. tapi atuk tetap tak senang duduk kalau tak buat kerja-kerja.. sambil-sambil tengok sampah sarap yang dijilat api, aku dan atuk berbual-bual.. atuk kata kalau buat kerja-kerja ni sikit-sikit kan siap jugak akhirnya.. kan bersih akhirnya belakang rumah atuk ni..

Dua minggu yang lepas, aku dengar atuk kena tahan wad.. katanya sakit perut sangat-sangat.. aku tak ada bersama dengan atuk ketika tu sebab berada di kejauhan.. mak yang ceritakan masa telefon.. katanya masa atuk sakit, dah bawak ke klinik swasta.. tapi diorang tak terima.. masa bawak ke hospital kerajaan pulak, atuk terpaksa menunggu lagi dalam kesakitan.. doktor-doktor ada kes kecemasan yang lain.. sehari dua kemudian baru atuk terima rawatan..

Seminggu yang lepas, anak-anak atuk bergilir-gilir balik ke kampung untuk jaga atuk selepas dilepaskan daripada tahanan wad....

Beberapa hari yang lepas, aku dengar atuk terjatuh di rumah.. atuk sudah tak larat untuk bangun berjalan..

Semalam, aku dan keluarga balik menjenguk atuk.. keadaan atuk sungguh berbeza dengan kali terakhir aku bersamanya.. atuk semakin kurus.. kelihatan tulang empat keratnya.. acap kali atuk mengerang kesakitan.. sungguh mengecewakan, atuk juga menderita kesakitan akibat kesilapan yang dilakukan oleh doktor.. nenek cerita.. masa atuk dihantar berjumpa dengan doktor, doktor jantan tu kata “kenapa la atuk datang masa malam-malam macam ni..” geramnya aku dengar masa nenek cerita tu.. ditambah lagi, lengan atuk sakit bernanah akibat doktor yang lain pula salah memberikan suntikan.. itu yang membuatkan atuk sering mengerang kesakitan.. tak boleh disentuh langsung..

Tadi, aku baru balik dari rumah atuk.. atuk dan nenek kembali tinggal berdua sahaja apabila anak-anak dan cucunya balik ke rumah masing-masing.. sebelum balik sempat aku menjenguk atuk di muka pintu.. atuk sudah kembali seperti bayi yang memerlukan jagaan, nenek pula sudah mula sakit-sakit.. semasa bersalam dengan nenek, sempat nenek berpesan......

“doakan atuk dan nenek cepat sembuh”


Jemputan Ke Walimah Ana

Written on 12:10 PM by WhoSign

.

.

Try Walking To Your Destination

Written on 2:27 PM by WhoSign


Dari pagi sampai ke malam, cuba kita lihat diri kita.. berapa banyak kita berjalan kaki?? kita berjalan kaki untuk jarak yang dekat-dekat dan di tempat-tempat yang tidak boleh dilalui kenderaan sahaja.. contohnya ketika di dalam rumah dan di tempat belajar atau bekerja. itupun, lebih kurang sama macam menggerakkan kaki sahaja, tidak dikira berjalan kaki..

Pernahkah anda cuba menjalankan diri anda? maksud saya, anda berjalan dari satu tempat ke satu tempat yang lain yang agak jauh. seperti berjalan ke tempat kerja atau kelas, berjalan-jalan di tepi pantai dan sebagainya? satu yang saya pasti, anda selalu berjalan-jalan di shopping kompleks. tak mengapa, itu pun dikira berjalan. Cuma, tak sama dengan apa yang ingin saya maksudkan..

baiklah.. cuba sebentar lagi atau esok atau bila-bila anda berjalan ke kelas, ke masjid, ke pejabat, ke padang, berjalan di tepi tasik, atau di mana-mana asalkan anda berjalan kaki.. dan hayati masa-masa tersebut.. apakah yang anda terfikir dengan berjalan-jalan kaki yang saya katakan dari tadi? exercise? senaman? betul.. tapi..

sebenarnya, ketika anda berjalan kaki, otak anda sedang berkerja dan fikiran anda sedang berputar-putar.. apakah kalau naik kereta atau naik motor tidak seperti itu? sama, tapi bezanya sekiranya anda naik kenderaan, anda akan fokus pada pengendalian kenderaan serta keadaan sekeliling. anda akan sentiasa berawas. justeru fokus anda kurang pada perkara-perkara lain. Tetapi, ketika berjalan kaki, anda tidak perlu untuk fokus pada setiap langkah anda. jadi fikiran anda berpeluang untuk memikirkan perkara-perkara lain. tambahan pula anda mempunyai banyak masa dengan berjalan kaki tersebut..

sesetengah orang mungkin tidak sempat untuk bermuhasabah sebelum tidur, sedar-sedar je dah terbangun dari tidur.. justeru, semasa berjalan kaki inilah anda dapat manfaatkan untuk memikirkan perkara-perkara seperti ini.. muhasabah, plan tindakan anda, refleksi. malah dengan berjalan kaki ini pun insyaAllah dapat mendekatkan diri anda kepada Yang Mencipta kaki tersebut.

percayalah, ketika anda berjalan kaki, fikiran anda tidak akan kosong. pasti ada yang akan anda fikirkan. moga-moga anda dapat manfaat daripada apa yang anda fikirkan ketika itu.. saya tahu kita tidak punya banyak masa lapang.. kita hanya ada 24 jam itu sahaja.. tapi sekiranya anda ingin merasai nikmat berjalan itu, boleh amalkan berjalan kaki ke masjid dan pulang daripada masjid.. cubalah!!

Jom Ekspidisi Gunung Nuang Bersama PEMBINA

Written on 10:44 PM by WhoSign

.

BERMINAT UNTUK HIKING??

Klik Pada Gambar

.

Karnival Wanita & Keluarga

Written on 8:30 AM by WhoSign

.




Munajat Cinta.. ??

Written on 3:52 PM by WhoSign

.

video

This song was recorded and dedicated to my future wife and me..
thanx guys! really appreciate it!


(video ini adalah rakaman semata2.. tidak menggambarkan apa2 identiti mana2 individu atau mana2 institusi)



E Numbers: Kebanyakannya Kalau Tak Haram Pun, Syubhah..

Written on 9:23 AM by WhoSign


.

Isu halal haram bukan sekadar isu biasa, tidak seperti isu politik yang hangatnya pada masa-masa tertentu.. halal haram tidak seharusnya dipandang enteng oleh muslim kerana apa yang kita makan menjadi darah daging kita..

Berikan perhatian dan ingatlah sabda-sabda nabi muhammad s.a.w berkaitan halal haram ini:

Daripada Abu Abdullah al-Nu'man ibn Basyer r.a. رضي الله عنهما beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:

Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkara-perkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati.


Daripada Abu Hurairah r.a beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda:

Sesungguhnya Allah Ta'ala baik, Dia tidak menerima kecuali perkara yang baik. Dan sesungguhnya Allah telah memerintahkan orang-orang mukmin dengan apa yang telah diperintahkan kepada para Rasul di mana Allah Ta'ala berfirman: (Wahai para Rasul! Makan minumlah kamu makanan yang baik-baik dan hendaklah kamu beramal soleh). Dan Allah Ta'ala berfirman: (Wahai orang-orang yang beriman! Makan minumlah kamu makanan yang baik-baik yang Kami rezekikan kepada kamu). Kemudian Baginda menyebut perihal seorang lelaki yang bermusafir jauh, yang berambut kusut masai dan berdebu, yang menadah tangan ke langit (iaitu berdoa): Wahai Tuhanku! Wahai Tuhanku! Bagaimanakah doanya akan dimakbulkan sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan dia dikenyangkan Sdengan makanan yang haram? Hadis riwayat al-lmam Muslim.


Daripada Abu Muhammad al-Hasan ibn Ali ibn Abu Talib r.a., رضي الله عنهما cucu Rasulullah SAW dan orang kesayangan Baginda. Beliau berkata: Aku telah menghafal daripada Rasulullah SAW hadis:

Tinggalkanlah apa yang meragukan engkau kepada apa yang tidak meragukan engkau. Hadis riwayat al-Tirmizi dan al-Nasaai. Al-Tarmizi berkata ia adalah hadis hasan sohih.


Check la makanan yang kita makan sehari-hari, terutama makanan-makanan dalam bungkusan yang telah diproses. apa yang kita makan akan menjadi darah daging kita, kemudian dengan darah daging itulah kita akan beranak pinak. maka tidak mustahillah kalau anak bangsa kita rosak-rosak sebab ibu bapanya tidak mengambil berat langsung tentang pemakanan, terutama dari segi kehalalan dan keharamannya.

realitinya.. sebelum ini saya hanya mendengar-dengar tentang cadbury yang diragukan statusnya.. saya hanya bertekad untuk menjauhinya. hinggalah pada suatu hari yang bermakna, saya terpaksa membeli salah satu produk cadbury untuk orang. alhamdulillah, Allah memberikan peringatan melalui salah seorang saudara saya. berat jugak untuk terima. hampir-hampir saya mengambil langkah mudah dengan "meyakinkan" diri dengan logo halal jakim yang ada pada produk cadbury tersebut. namun, akhirnya saya merajinkan diri untuk search di internet.

Isunya ialah di dalam kandungan produk tersebut terdapat ramuan yang bermula dari E numbers (cth E476, E904 dan lain-lain) E476 adalah ekstrak daripada samada tumbuhan atau haiwan manakala E904 memang ekstrak daripada haiwan. seperti yang kita maklum, ekstrak daripada tumbuhan adalah dibolehkan tetapi tidak bolehkan ekstrak daripada haiwan. justeru, dalam kes ini E476 dalam produk tersebut membawa kepada syubhah dan E904 jelas-jelas membawa kepada haram. tetapi mengapa ada logo halal JAKIM? tanyalah JAKIM kalau rajin, kalau tak rajin jangan makan produk yang ada E*** seperti tersebut.

Kebanyakan produk cadbury mempunyai ramuan E numbers. dan yang terbaru saya perasan (dapat dari email) ramuan pada coklat crispy juga ada E numbers.

Selain daripada status halal / haram, mungkin boleh jugak disentuh dari segi kesihatan..

Unsuitable E Numbers

  • E120 – cochineal
  • E140 – chlorophyll
  • E141 – copper phaeophytins
  • E252 – potassium nitrate
  • E422 – glycerol/glycerine
  • E430 – polyoxyethelene (8) stearate
  • E431 - polyoxyethelene (40) stearate
  • E433 – polysorbate 80
  • E470 – sodium salts
  • E471 – glyceryl monosterate
  • E472a – acetic esters of fatty acids
  • E472b - lactic esters of fatty acids
  • E472c - citric esters of fatty acids
  • E472d - tartaric esters of fatty acids
  • E472e - acetyltartaric esters of fatty acids
  • E473 – sucrose esters
  • E474 – sucroglycerides
  • E475 - polyglycerol esters of fatty acids
  • E476 - polyglycerol polyricinoleate
  • E477 - propylene glycol esters
  • E478 - lactylated glycerol esters
  • E491 - sorbitan monostearate
  • E492 - sorbitan Tristearate
  • E494 - sorbitan mono-oleate
  • E542 - edible bone phosphate
  • E570 – stearic acid
  • E572 – magnesium stearate
  • E631 – sodium 5 inosinate
  • E635 – sodium 5 ribonucleotide
  • E904 - shellac

  • E470 to E483 – these emulsifiers can be halal, unless they are obtained from pork or non-halal meat sources.
  • E542 – edible bone phosphate. This isn’t halal if it comes from pork or non-halal sources.
  • E422 – glycerol or glycerine. This can be halal, unless it is obtained from pork or non-halal meat sources.


so, it can be halal and can be non-halal... tapi kalau tak dinyatakan sumbernya, it become syubhah, then it should be strongly avoided.


sources:

Food info.net: E476
Food info.net: E904
E numbers not suitable for halal diet
E471-E479 can be of animal origin
Wikipedia: E-numbers
Food additive: E-numbers
UK Food Guide: E-numbers