Search This Blog

Untuk Doktor dan Yang Sewaktu Dengannya

Written on 7:10 PM by WhoSign

Perhatian buat doktor-doktor, jururawat-jururawat, bakal-bakal doktor dan jururawat, staff-staff hospital, dan yang sewaktu dengannya... Coretan ini hanyalah sekadar luahan rasa daripada seorang cucu yang atuknya sedang menderita kesakitan....

Dulu mungkin aku tidak terlalu merasai sangat kesedihan dan kepiluan yang menimpa keluarga seseorang apabila ada di antara mereka yang menderita kesakitan akibat kecuaian yang dilakukan oleh seorang doktor.. namun kini, apabila atuk ku sendiri yang mengalaminya barulah aku terasa akan kepiluannya..

Buat kalian yang aku maksudkan.. aku tahu aku bukan seorang doktor atau apa-apa yang berkait dengannya.. aku tidak melalui apa yang kamu semua lalui.. aku tidak pelajari apa yang kamu semua pelajari.. dan aku tidak memikul beban seberat apa yang kamu semua pikul.. tapi, izinkanlah aku meluahkan apa yang aku rasa..

Aku tidak menyalahkan kalian bulat-bulat.. sebab kalian juga manusia biasa.. sebab kerana kecuaian seorang doktor lain kalian juga terpalit.. aku sekadar ingin berkongsi peringatan bersama kalian.. lalui apa yang kalian lalui dengan bersungguh-sungguh sepenuh hati.. aplikasikan apa yang kalian pelajari dengan rasa tanggungjawab.. bukan sekadar melepaskan batok di tangga atau endah tak endah.. dan yang paling penting, tolonglah mesra pesakit.. sudahlah pesakit tu menderita kesakitan, berhadapan pulak dengan doktor yang tak mesra pesakit.. kalau cikgu ada pedagogi untuk mengajar murid, takkan doktor takde pedagogi merawat pesakit.. kalian bukan engineer yang bermain dengan mesin.. ingat, pesakit kalian adalah manusia.. pesakit kalian mempunyai perasaan.. setidaknya lemparkanlah senyuman, bercakap dengan lemah lembut, meluangkan masa dengan pesakit, dan cuba fahami kehendak pesakit yang boleh dipenuhi..

Sampai bila anak-anak kecil dan orang-orang tua perlu rasa takut apabila mendengar perkataan “klinik” “doktor” “hospital” “ubat” dan sebagainya..........


If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers