Search This Blog

Zahirkan Dengan Perbuatan.. Take Action!

Written on 7:45 AM by WhoSign








scene 1:

"poyo ar.. jogging pun nak pakai pengikat kepala.."

"ah.. peduli apa orang nak kata.. kat pengikat kepala ni ada tertulis 'save gaza'.. nanti orang yang lalu lalang masa aku jogging nanti terbaca, at least diorang terfikir tentang gaza, biar la pun kalau diorang fikir aku poyo.."
malu ker? apa yang nak dimalukan? salah ker apa yang orang tu buat?


scene 2:

ayang: "abang, abang tak cayang ayang ker?"

abang: "eh.. abang cayang ayang la.. cayang sangat!"

ayang: "eleh.. betul ke abang cayang ayang? abang tak pernah pun tunjukkan pun.."

see? nampak tak? apa yang kita rasa, tak cukup dengan sekadar di hati, tapi haruslah dizahirkan dan ditunjukkan.. (namun bukanlah menunjuk-nunjuk)


scene 3:

man: "takbir! akan ku bela agama islam.. akan ku teruskan perjuangan!" (bersemangat dalam hati)

mon: "mana la orang yang nak membela dan meneruskan perjuangan ni?" (keseorangan)

min: "siapa la yang boleh membimbing aku ni.. aku pun nak berubah.." (tercari-cari)

tengok, nanti si man yang hanya bersemangat dalam hati, lama lama jadi pudar.. si mon yang rasa keseorangan dalam berjuang, rasa goyah dan lemah.. si min yang nak berjuang dan berubah pulak, buntu, tak tahu nak jumpa siapa..

si man tak tahu si mon juga sebenarnya teman seperjuangan, si mon tak tahu yang si min tercari-cari orang seperti dia, dan si min tak tahu yang si man orang yang boleh membimbing dia.


daripada ketiga-tiga scene tadi, fikir-fikirkanlah..

rasa izzah yang membara di jiwa sebenarnya apabila dizahirkan akan dapat menyemarakkan lagi semangat perjuangan dalam kerja-kerja dakwah dan menegakkan islam.. umat islam juga dapat bekerja dan bekerjasama di bawah kesatuan apabila terlihat ada orang yang mendokong dan ada yang menyokong..

lastly, mengapa perlu kita zahirkan dengan perbuatan, coz iman itu ialah apa yang kita yakini dengan hati dan lisan serta dizahirkan dengan perbuatan..


wallahu a'lam

zahirkan perasaan mu terhadap palestin..
zahirkan izzah terhadap islam dengan usaha-usaha menegakkannya..
zahirkan kesatuan umat islam dengan tidak berseorangan..

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

1 Comment

  1. 文章 |

    餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 巴里島機票 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 長灘島 長灘島旅遊 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡

     

Post a Comment