Search This Blog

De Celebration

Written on 9:37 PM by WhoSign

Alhamdulillah, telah berlalu seminggu di perantauan demi menjalankan tugas di sekolah. Dan selama seminggu itu jugak, dapat lah rasa kehidupan orang bujang macam student-student universiti yang menyewa rumah. Yang paling best dapat masak sendiri. Masing-masing nak tunjuk resepi dan kepakaran. Sedap tak sedap, jalan je sebab dah lapar. Pagi ke sekolah, petang round sabak, pantai, bendang. Selesai seminggu tugas di sekolah, kitorang pun buat lah sikit barbeque sebelum balik. Celebrate sikit. Depan rumah jer pun. Hehe..



“Tolong! Panas! Jangan bakar kami!” Jerit Si Kerang.

“Eh, kerang, apsal ko menjerit? Ni bukan nak cerita macam cerita along & angah tu lah.” Kata Si Penulis.




Erm.. Alhamdulillah, dapatlah merasa sotong bakar, kerang bakar, ayam bakar, sosej bakar, udang bakar, dan bakar-bakar yang lain. Kentang goreng pun ada. Best!



So, memang puas hati lah dapat celebrate malam tu.

Tapi kan, malam tu kan, khamis malam jumaat. Huhu.. faham-faham je lah. Korang faham tak? Tambah-tambah lagi dah main berasap-asap barbeque tu tadi. Asap tu dah le makanan “diorang”. Siapa yang hisap rokok tu macam “diorg” la tu.

Dah kenyang, apa lagi, mengantuk la. Si Q dah berselimut. Si H dengan Si L dah ready nak lelap. Si A langsung dah terbongkang awal. Aku kat sofa tengok TV pun macam tengok tak tengok jer. Kejap-kejap gelap terlelap. Si W dengan Si D je yang khusyu’ mengadap laptop diorang. Main game agaknya.

Tak lama tu, aku pun tidur. Asyik-asyik tengah tengok TV gelap terlelap jer, baik aku tidur terus. Lebih kurang 1 jam rasanya, entah kenapa tiba-tiba aku rasa macam dah tak mengantuk dah. Aku pun duduk la depan TV tu layan je cerita yang ada.

Dalam mamai-mamai tu, tiba-tiba..

Aku nampak ada kelibat orang kat luar. Baru la aku perasan dari tadi pintu tu tak tertutup rapat.

“Adoi. Sape la pulak yang keluar malam-malam ni..” getus hati aku.

Aku tengok ada lagi berbungkus selimut Si Q tu. Si H dengan Si A tengah tidur. Si W dengan Si D tak tidur lagi. Si L je entah mana.

“eh, W, macam ada orang la kat luar. Si L ker?” tanya aku kat Si W.

“Si L kat bilik air.” Jawab Si W sambil bangun.

“Ko biar betul. Takde pape pun.” Kata Si W lagi seraya menjenguk ke luar daripada tingkap.

“betul la. Aku nampak kelibat orang dari celah pintu tu tadi.” Aku cuba meyakinkan Si W.

Aku ke dapur menjengah bilik air mencari Si L. Pintu bilik air tertutup rapat, lampu terbuka. Betul la Si L kat dalam bilik air tu agaknya.

“alamak, ada pencuri ke ni..” getus hati aku.

Aku menjengah ke tingkap, tak nampak apa-apa. Tapi ada bunyi-bunyi pulak.

“ko dah kunci motor ko lum?” tanya Si W. “baik ko kunci dulu.” Tambahnya lagi.

“belum.” Jawab ku pendek sambil bergegas mencari kunci.

Tet.. remote kunci motor aku tekan. Kalau ada apa-apa, motor aku akan berbunyi.

“weh, ko tengok ar sape kat luar tu.” Si W mula risau jugak.

Aku teragak-agak. Yang aku risau kan, kalau orang tu ada bawak senjata berbahaya macam parang ke, pistol ke, apa-apa ker.

“siapa kat luar tu?” aku menyapa sambil mendekati pintu rumah. Kot kot rajin pulak ‘dia’ nak menjawab.

Senyap. Sepi. Macam takde orang.

“ko bukak, aku backup.” Kata Si W meyakinkan. Aku tengok Si W dah siap dengan seterika baju kat tangan. Si D pun dah genggam penumbuk.

Pantas aku bukak pintu dan berundur. Takut pulak kalau betul-betul ‘dia’ hayun parang ke kayu ke. Kena kat kepala, KO.

Pintu sebelah kanan dah terbukak luas. Kalau jadi apa-apa ni, memang tawakkal je la. Aku tengok jauh straight ke jalan raya di depan rumah. Gelap.

“lampu suluh ada, lampu suluh?” aku tanya kat Si W.

“takde.” Jawab Si W pendek sambil mendekati pintu dengan seterika masih di tangan.

Aku pun mula mengiring ke kiri pintu sikit-sikit. Nak menjengah kot kot ‘dia’ menyorok di sebalik pintu.

Baru aku menjengah sikit...

Heh.. aku nampak dah lengan baju. sekali Si L. Aku yakin tu Si L walaupun aku tak nampak mukanya.

“Si L la.” Kata aku kat Si W sambil duduk depan TV semula.

Tapi, fikiran ku melayang kejap. “Apa la agaknya Si L buat kat luar malam-malam ni." fikir ku. "Check motor agaknya..” saja aku nak sedapkan hati.

Aku tak teringat langsung, kan Si L kat bilik air tadi. Aku confirm dia kat bilik air tadi, pintu berkunci, lampunya terpasang. Bila pulak dia keluar? Kalau Si Q yang kat luar, sapa pulak yang terbaring berbungkus selimut tengah tidur? Masing-masing ada kat dalam rumah..

Abis, siapa yang kat luar tu? Betul ke Si L?

Tiba-tiba..

Si L muncul dari muka pintu dengan satu benda di tangannya. KEK!

~Allah selamatkan kamu..~
~Allah selamatkan kamu..~
~Allah selamatkan Amiruddin Husain..~
~Allah selamatkan kamu..~

Satu rumah nyanyikan lagu tu. Si A dan Si H rupanya dah bangun dari tidur olok-olok diorang. Si Q tiba-tiba muncul dari belakang Si L, rupa-rupanya yang berbungkus selimut tu bantal je. Si W dengan Si D senyum je tengok aku.

Baru aku teringat dalam ngantuk-ngantuk aku tengok TV tadi, malam tu malam 29 Ogos. Hari ulang tahun aku. Pandai tul diorang buat gimik. Mati-mati aku ingat ada pencuri ke apa ke kat luar tu.

So, that was my 20th birthday celebration. By my beloved classmates.

The next day, 30th august, after went back home, I got my 2nd birthday cake from my parents.

Jadi la...


If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment