Search This Blog

Cerita Tiga Beradik - Helaian Berlubang

Written on 8:53 AM by WhoSign



Pada suatu pagi yang nyaman..

“Kat sini rupanya anak-anak Abah. Ingatkan tak bangun tidur lagi masing-masing. Along, Angah, dan Adik tengah buat apa tu?” Sapa Abah memecah kesunyian. Biasanya pagi-pagi sebegitu riuh rendah rumah dengan suara Si Tiga Beradik.

“Angah tengah melukis ni Abah. Abah, Abah, cuba tengok ni, cantik tak Angah lukis?” jawab Si Angah menarik perhatian Abah. Dari tadi entah apa yang dilukisnya, khusyu’ sungguh gayanya. Si Tiga Beradik berkerumun dekat Abah.

“Uish.. anak Abah lukis, mestilah cantik. Ni gambar awan hujankan?” puji Abah pada Angah sambil melihat lukisan yang dilukis Si Angah.

“Ala.. Itu pokoklah. Bukan awan. Tak cantiklah tu Angah lukis..” Rajuk Si Angah, diambil semula lukisannya daripada Abah sambil mencebik bibir.

“Abah tahu. Saja je.” Abah mengusap kepala Si Angah. “Along buat kerja sekolah ke tu?” Tanya Abah pada Si Along pula.

“Na’am ya Abi. Hazihi wajibat manzili li. Wa ana masyghulun ya Abi.” Jawab Si Along sambil meneruskan kerja sekolahnya. Si Along sendiri tersenyum simpul dengan jawapannya.

“Kerja sekolah Bahasa Arab la tu.” Abah pun tersenyum kecil. “Ha, Adik ni buat apa pulak kertas banyak-banyak ni?” tanya Si Abah pada Si Adik pula.

“Adik tu takde kerja, Abah. Buat sampah je kerjanya.” Tiba-tiba Si Along menyampuk mengusik Si Adik.

“Ai.. tadi kata masygulun sangat. Sempat pulak mengusik Adik.” Si Abah memerli Si Along. Si Along tersengih-sengih.

“Ala.. Adik takde kerja sekolah. Cikgu takde bagi pun. Nak melukis macam Angah tu, Adik tak reti.” Jawab Si Adik tidak mempedulikan usikan Si Along.

“Habis tu Adik buat apa tu?” tanya Abah lagi.

“Adik main lipat-lipat je kertas ni. Buat jet, kapal terbang, sampan, burung, katak.. lagi tak tau dah. heee” jawab Si Adik sambil menunjukkan ‘hasil kerja’nya.

“Oo.. kreatifnya Adik. Bagus-baguslah anak-anak Abah ni.” Puji Abah kepada Si Tiga Beradik.

“Ha.. Dengan kertas-kertas ni, Abah ada satu permainan. Nak main tak?” Abah mendapat idea untuk meluangkan masa bersama dengan anak-anak yang amat disayanginya.

“Nakkk!” sahut Si Tiga Beradik serentak.

“Okey.. mula-mula Along, Angah, Adik ambil sehelai kertas.” Abah memulakan permainannya.

“Okey dah.. lepas tu?” Si Adik tak sabar-sabar.

“Semua dah ada kertas kan.. sekarang, lipat kertas tu.” Abah memberikan arahan.

“Lipat dua ke Abah?”
“Macam ni?”
“Lipat macam mana, Abah?”

Si Tiga Beradik tertanya-tanya.

“Ala.. lipat je macam mana pun asalkan kertas tu berlipat.” Abah menerangkan ringkas. “Lepas ni tak boleh tanya lagi tau.” Abah menambah peraturan dalam permainan.

“okey dah.”
“dah.”
“lepas tu?”

Si Tiga Beradik ternanti-nanti.

“Lepas tu, pusingkan kertas tu.” Abah memberi arahan pendek.

“Ok.”
“Emm.”
“Dah. Pastu?”

Si Along pusingkan kertas mengikut pusingan jam. Si Angah pula pusingkan depan belakang. Manakala Si Adik pusingkan terbalik atas ke bawah. Si Tiga Beradik sepakat untuk tidak sama.

“Sekarang koyakkan penjuru atas kertas tu.” Abah meneruskan.

“Aaa.. okey..”
“Hmm.. ha..”
“Erm.. Yang ni lah..”

Si Along dan Si Angah mengoyak penjuru atas sebelah kanan kertas, Si Along koyak kecil, Si Angah koyak besar. Si Adik pula mengoyak penjuru atas sebelah kiri kertas.

“Hmm.. Bagus-bagus. Lepas ni, arahannya dua patah perkataan sahaja. Along, Angah, Adik buat lah macam mana pun.” Abah menerangkan ringkas sebelum memberi arahan.

“Okey.. sekarang, lipat dua.” Arah Abah ringkas.

“kejap.. hmm.. okey..”
“lipat sini.. lipat sini.. okey dah.”
“lipat dua eh.. hmm.. pastu?”

Si Along dan Si Adik melipat dua kertasnya, Si Along melipat separuh manakala Si Adik melipat di tengah-tengah. Si Angah pula melipat dua kali, kanan dan kiri.

“Dah lipat, lepas tu.. koyak bawah.” Abah meneruskan.

“Dah..”
“Jap.. okey..”
“Koyak sinilah..”

Si Along terus koyak sedikit bawah kertasnya. Si Angah pula koyak habis seluruh bahagian bawah kertas. Manakala Si Adik mengoyak penjuru bawah kertas setelah terfikir-fikir sebentar.

“Okey.. bagus.. sekarang dengar betul-betul.. Abah cakap sekali je..” Abah menyuruh Si Tiga Beradik bersedia menumpukan perhatian.

“Buka lipatan.. Lipat atas.. Lipat bawah.. Lipat tepi.. Koyak sikit..” Abah memberi arahan berturut-turut.

“Buka ni.. lipat sini.. lipat sini pulak.. lipat lagi.. pastu koyak..”
“Buka.. buka.. buka.. pastu lipat.. lipat.. lipat.. pastu koyak..”
“Buka.. lipat.. buka.. lipat.. err....”

Si Along dengan khusyuknya menurut arahan yang diberikan satu persatu. Si Angah juga seperti Si Along, hanya cuma caranya yang berbeza. Tinggal Si Adik tergaru-garu kepala dan tersengih-sengih.

“Baiklah.. sekarang cuba buka kertas masing-masing..” Abah menyuruh Si Tiga Beradik membuka lipatan kertas.

“Tengok.. Along punya lubang sikit je..” Si Along menunjukkan kertasnya.

“Haha.. Adik punya banyak lubang..” Si Angah menggelakkan Si Adik.

“Ala.. Angah punya kertas tu jadi lagi kecik..” Si Adik membalas.

Abah tersenyum kecil melihat telatah anak-anaknya.

“Along, Angah, Adik....” Abah mengalihkan perhatian Si Tiga Beradik kepadanya.

“Cuba tengok kertas masing-masing.. Semua ada lubang-lubangkan..” Abah memulakan bicaranya. Si Tiga Beradik melihat kertas masing-masing sambil mengangguk-angguk.

“Biarpun lubang tu kecil atau besar, banyak atau sedikit, di tengah atau di hujung, semua kertas tu ada lubang.. Samalah macam kita ni, manusia.....” Abah memberikan analogi.

“Apa yang samanya Abah? Tak faham lah..” Si Adik yang pertama sekali menyuarakan kebingungannya.

“Kita sebagai manusia, ada kelemahan masing-masing.. lubang-lubang ni gambaran kelemahan-kelemahan tersebut. Mungkin kita ada kelemahan pada suatu perkara yang bukan menjadi kelemahan orang lain, dan mungkin juga kelemahan orang lain tiada pada diri kita. Yang pastinya, kita tetap mempunyai kelemahan, sikit atau banyak, kritikal atau tidak, ia tetap suatu kelemahan...” Abah menerangkan panjang lebar. Abah mengambil nafas seketika.

“...Tapi.. cuba Along, Angah, dan Adik satukan kertas-kertas ni..” Abah mengambil kertas-kertas Si Tiga Beradik dan menyatukannya. “Cuba tengok.. ada nampak lubang lagi tak?” Abah menunjukkan kertas-kertas yang sudah dikumpulnya.

“Eh.. a’ah lah..”
“Tak nampak lubang pun, Abah.”

Si Along dan Si Angah mengiyakan. Si Adik hanya menggelengkan kepala.

Abah menyambung lagi...

“Abah nak anak-anak Abah jadi macam kertas yang dikumpulkan ni.. Biarpun Along, Angah, dan Adik ada kelemahan masing-masing.. Kalau Along, Angah, Adik sentiasa bersatu, saling lengkap-melengkapi, insyaAllah kekurangan-kekurangan yang ada dapat sama-sama diatasi dan dielakkan.”

“Begitu juga dalam masyarakat.. Kalau kita hidup sendiri-sendiri, pasti akan berlaku banyak kelemahan. Along, Angah, Adik, ingat.. Inilah kepentingan berjemaah.” Abah mengakhiri nasihatnya sambil mengusap kepala Si Tiga Beradik.


Coretan Wasiat Buat Adik-adikku

Written on 11:34 PM by WhoSign



Coretan Wasiat Buat Adik-adikku

Adik-adikku yang dikasihi,


Dakwah dan tarbiyah ini bukan dengan mengikut-ikut orang,

Dakwah dan tarbiyah ini bukan di waktu-waktu lapang,

Dakwah dan tarbiyah ini bukan dilihat pada kuantiti,

Dakwah dan tarbiyah ini bukan dikau keseorangan sendiri.


Tapi adik-adikku yang dikasihi,


Dakwah dan tarbiyah ini kewajipan amal yang dikau imani,

Dakwah dan tarbiyah ini menuntut pengobanan masa, harta, dan diri,

Dakwah dan tarbiyah ini kualiti itu yang lebih penting,

Dakwah dan tarbiyah ini bersama Allah, mujahid, dan mukmin di sekeliling.


Adik-adikku yang dikasihi,

Dakwah dan tarbiyah ini jalannya penuh dugaan dan cabaran, janganlah dikau lemah kerana itu. Ingatlah janji-janji Allah sebagai penguat, perbanyakkan amal mu buat bekalan semangat.



Adik-adikku yang dikasihi,

Dakwah dan tarbiyah ini merubah dan menuntut perubahan, janganlah dikau malu kerana itu. Setiap manusia tidak terlepas daripada melakukan kesilapan, usah malu dengan manusia tetapi malulah kepada Tuhan.



Adik-adikku yang dikasihi,

Dakwah dan tarbiyah ini dikaulah rantai yang meneruskan, mereka telah memulakannya dan dikau bukan pengakhirannya. Usah berputus asa, langkah bermula dengan nafas panjang, gerhana hanya sementara sinar mentari pastikan menjelang.



Adik-adikku, ku berdoa kita kan terus bersama dalam amal dakwah ini....


Seketul Daging Itu Jantung Bukan Hati

Written on 12:07 AM by WhoSign


أَلَا وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، أَلَا وَهِيَ الْقَلْبُ
Maksud: Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah qalbu. (hadis riwayat bukhari dan muslim) .


Rata-rata orang melayu akan menterjemah qalbu itu sebagai hati. ada pula yang mengatakan qalbu itu jantung. jadi yang mana satu benar?

Kamus Dewan Bahasa

Mengikut kamus dewan bahasa, hati mempunyai beberapa maksud iaitu 1. organ dalaman yang berwarna perang kemerah-merahan (memang organ hati). 2. jantung 3.batin (tempat perasaan, pengertian).


Perkaitan dan Perbandingan Dengan Bahasa Lain

Dalam bahasa inggeris, perkataan heart diterjemah sebagai hati.
you are always in my heart - awak selalu di hati saya

Namun, dalam istilah sains, heart bermaksud jantung sedangkan hati adalah liver.
heart disease - penyakit jantung
heart attack - serangan jantung
liver disease - penyakit hati


Perkaitan dan Perbandingan Gambar






Dalam istilah cinta, cinta digambarkan dengan bentuk love seperti di atas dan dikaitkan dengan heart (sweetheart). Cuba bandingkan, gambar yang mana lebih serupa dengan bentuk love? Saya nampak gambar jantung lebih mirip kepada bentuk love.


Perkaitan Dengan Bahasa/Budaya Arab

Sejak dahulu perkataan qalb difahami oleh orang Arab sebagai organ yang tergantung dalam tubuh manusia.


Dalam kamus rujukan bahasa Arab yang terpenting, iaitu Lisan al-‘Arab, pengarang Ibn Manzur menyatakan: Al-Qalb: segumpal daging dari fuad (jantung) yang tergantung dengan urat besar tempat ia bergantung” (Ibn Manzur, Lisan al-‘Arab 1/687, Beirut: Dar al-Fikr).


Dalam al-Mu’jam al-Wasit disebut: “al-Qalb ialah organ berotot dalaman yang menerima darah daripada salur darah dan mengepam ke arteri” (al-Mu’jam al-Wasit, 2/753).


Perkaitan Hadis Dengan Ilmu Sains

Hati merupakan organ homeostasis yang memainkan peranan penting dalam proses metabolisma dalam manusia dan haiwan. Hati mempunyai pelbagai fungsi termasuk menyimpan glikogen, mensintesis protein plasma, dan menyahtoksik dadah.

Sedangkan jantung ialah organ (seketul daging/mudghah) yang mengepam darah ke seluruh badan (seluruh jasad berhubung dengan jantung).

Antara kedua-dua organ di atas, peranan dan kesan yang lebih mirip dengan maksud hadis adalah jantung. Justeru, qalbu yang sebenar adalah merujuk kepada jantung.


Kesimpulan

Qalbu dalam hadis di atas adalah lebih tepat merujuk kepada organ jantung. Namun, boleh diterjemah sebagai hati kerana jantung juga termasuk dalam salah satu maksud hati mengikut dewan bahasa.

Adapun yang lebih penting dalam hadis di atas ialah tindakan yang perlu kita laksanakan berdasarkan hadis di atas iaitu menjaga hati (jantung) kita daripada perkara-perkara haram, maksiat, dan melalaikan kerana ia akan mempengaruhi segala tindak-tanduk kita.

Sebagai tambahan, setelah memahami maksud sebenar qalbu yang lebih tepat, maka dapatlah ia membantu kita memahami dengan lebih mendalam ayat-ayat al-quran yang menggunakan kalimah qalbu.

Cerita 5 Ekor Kucing, Seekor Ikan, Dan Air Simbah

Written on 9:18 PM by WhoSign


Dalam perjalanan menghantar isteri mengajar al-quran di putrajaya, sambil-sambil mendengar radio IKIM, tertarik dengan siaran ulangan motivasi pagi. Begini ceritanya..

Ahli saintis telah meletakkan dua ekor kucing ke dalam satu bekas kaca yang besar. Di hujung atas bekas tersebut diletak pula seekor ikan sebagai umpan kucing-kucing tadi. Kebiasaan bagi kucing, pantang nampak ikan, pasti nak diterkamnya. Ahli saintis pula telah merancang untuk menyimbah air apabila kucing cuba untuk mendapatkan ikan tersebut.

Kucing yang pertama, mula mencakar dinding kaca untuk melompat mendapatkan ikan. Melihat keadaan tersebut, ahli saintis pun menyimbah air ke atas kucing. Pada mulanya, kucing pertama tidak mengalah. Berkali-kali ia cuba memanjat untuk mendapatkan ikan di atas. Selepas lima enam kali cubaan, kucing pertama akhirnya mengalah, tunduk dan tidak cuba mendapatkan ikan lagi.

Kucing kedua juga sama seperti kucing pertama. Walaupun melihat keadaan kucing pertama disimbah air setiap kali cubaan, kucing kedua tetap cuba mendapatkan ikan itu. ahli saintis pun tetap menyimbah air setiap kali cubaan dan akhirnya selepas beberapa kali cubaan, kucing kedua juga mengalah.

Kemudian, ahli saintis memasukkan kucing ketiga ke dalam bekas tersebut. Kali ini, ahli saintis tidak merancang untuk menyimbah air jika kucing ketiga cuba untuk mendapatkan ikan.

Sudah namanya kucing, tak boleh nampak ikan. Kucing ketiga pun ingin cuba mendapatkan ikan tersebut. Tiba-tiba datang kucing pertama dan kedua ke arah kucing ketiga. Tidak semena-mena kucing ketiga mengalah tanpa mencuba untuk mendapatkan ikan.

Mungkin kucing pertama dan kedua telah berbisik kepada kucing ketiga, “jangan cuba dapatkan ikan tu, bahaya, tengok apa yang terjadi kepada kami, habis basah kuyup.”

Kali ini, ahli saintis memasukkan kucing keempat dan kelima serta masih tidak bercadang untuk menyimbah air jika berlaku cubaan mendapatkan ikan.

Kucing keempat nampak sahaja ikan terus ingin cuba mendapatkannya. Tiba-tiba datang kucing ketiga kepadanya, serta-merta kucing keempat pun tidak jadi meneruskan hasratnya. Barangkali dibiskkan juga perkara yang sama seperti apa yang dibisikkan kucing pertama dan kedua kepadanya.

Kucing kelima pula mengambil giliran mencuba mendapatkan ikan yang masih berada di atas dari tadi. Tidak dipedulikannya kucing pertama, kedua, ketiga, dan keempat. Melihat keadaan itu, seperti yang dirancang, ahli saintis tidak menyimbah air. Akhirnya, kucing kelima mendapat habuannya.

Lihatlah cerita di atas. Banyak perkara yang boleh kita ambil iktibar. Bayangkan ikan itu adalah impian kita, maka kucing yang mana yang ingin kita jadi?

Sesetengah orang, sudahlah mereka gagal, disebarkan pula kegagalan mereka dan menghasut orang lain supaya tidak mencuba. Sesetengah orang pula, terlalu percaya dengan kata-kata orang lain sehingga tiada keyakinan diri dan langsung tidak mencuba. Dan ada sesetengah orang, mereka mempunyai keyakinan diri, tidak mudah percaya kata-kata orang sehingga mereka sendiri mencubanya.

Suntikan Halus Cerita Hantu Ke Dalam Fikiran Masyarakat

Written on 7:52 PM by WhoSign

Jika ada sedikit masa, cuba duduk depan tv, bukalah channel apa pun. Cerita seram, mistik, hantu, khurafat, ilmu hitam, dan sewaktu dengannya, itulah yang bakal anda tonton. Kebelakangan ini, masyarakat Malaysia disajikan dengan pelbagai cerita sedemikian. Daripada drama tv hingga ke filem semuanya berkaitan dengan hantu, hantu, hantu.. hantu pun kalau tengok boleh tergelak. Ye lah, cerita komedi hantu pun ada.

Fenomena ini bukan hanya kebetulan, juga bukan sekadar untuk memenuhi minat masyarakat. Pada pendapat saya, pastinya ada agenda di sebaliknya. Apa agendanya, terpulang kepada anda untuk memikirkannya.

Hanya satu yang ingin saya kongsikan. Biasanya yang suka menghadap tv ni ialah kanak-kanak. Bayangkan, tiap-tiap hari cerita yang mereka tonton ialah cerita hantu, cerita seram. Bayangkan pula dialog ini yang berlaku...


Anak: Mak, teman.. takutlah.

Mak: eleh, tadi nak tengok sangat cerita hantu. Padan muka..

Anak: ala.. mak ni..

Mak: Nak takut apanya? Ada nampak ke hantu tu? Nak takut apa pada benda yang tak nampak, tak ada.

Anak: ala.. yelah yelah..


Lama kelamaan...

Anak: nak takut apa pada Allah, tak nampak pun.


Atau lebih teruk..

Anak: Allah ada ke? Tak pernah nampak pun..


Mungkin ini sekadar cebisan rasa yang saya terfikir. Namun, perkara yang sering ditonton berulang kali pastinya ada meninggalkan kesan yang mendalam ke dalam diri tanpa disedari. Kalau belum ada anak, fikir-fikirkanlah juga kerana anak orang lain itu jugalah yang bakal mencorak masa depan anak kita.

Wallahu a’lam


Naik, Naik, Dan Naik Lagi..

Written on 4:59 PM by WhoSign


“harga minyak RON 97 naik lagi 10 sen”

Tajuk berita yang pastinya buat masyarakat Malaysia berasa amat tidak puas hati. Baru bulan lepas naik, awal tahun ni naik lagi. Sudah tu, dulu sebelum kenaikan lagi akan diberitahu, kini dah naik baru umumkan. Untuk mengelak bantahan atau demonstrasi mungkin.

Rentetan itu, harga barang pula naik. Semakin naik harga bahan mentah, semakin naik harga barang jualan. Sudah menjadi satu hipotesis yang pasti kesimpulannya. Jika diperpanjangkan hipotesis itu, maka akan jadi seperti berikut. Semakin naik harga bahan mentah, semakin naik harga barang jualan. Semakin naik harga barang jualan, semakin pening kepala golongan pendapatan sederhana dan semakin gugur rambut golongan pendapatan rendah dan miskin. Tetapi bagi golongan pendapatan tinggi mungkin hanya gatal-gatal kepala bak ada kelemumur sahaja. Itupun kalau ada rasa gatal-gatal, saya tidak tahu kerana saya bukan tergolong dari yang berpendapatan tinggi.

Definisi kerajaan bagi negara maju ialah rakyatnya berpendapatan tinggi. Apakan daya. Akhirnya, budaya masyarakat Malaysia kerja untuk mengejar naik pangkat dan naik gaji. Kerja biar semberono, asalkan dapat naik pangkat dan gaji. Naik tangga dan lepaskan batok begitu sahaja dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan. Ah. Tiada maknanya amanah. Cuba tanya apa itu amanah? Mungkin Amanah Saham Berhad sahaja yang bermain di fikiran masing-masing.

Banyak lagi perkara dalam kehidupan seharian kita yang ada kita ingin ia naik dan ada yang kita tak ingin ia naik. Suka atau tidak kadang-kadang perkara-perkara tersebut tetap naik atau tak naik-naik.

Tapi janganlah sampai kita lupa, ada juga perkara yang kita kena naikkan, kena tingkatkan. Jika kita boleh bekerja keras kerana inginkan gaji dan pangkat kita naik, mengapa kita tiada keinginan dan usaha untuk perbaiki amalan-amalan ibadah kita agar pahala dan ganjaran yang kita kumpul naik beratnya dalam neraca timbangan Allah? Jika kita tak berkuasa menghalang harga minyak naik, mengapa kita tak boleh menjauhi perkara-perkara mungkar dan maksiat yang kita ada kuasa agar dosa kita tak naik? Tak begitu?

Dan akhirnya, janganlah sekali-kali kita lupa tugas kita untuk menaikkan syariat Islam!