Search This Blog

Novel Sejarah Islam

Written on 3:26 PM by WhoSign


dulu, masa tengok novel-novel sejarah islam ni, first sekali terfikir, macam mana penulis nak tulis dialog-dialog antara watak-watak tu. kalau novel-novel biasa yang lain, pastinya dialog tu boleh dicipta sebab novel-novel not base on real story. tapi, kalau novel sejarah islam ni, ianya suatu sejarah, real story. so, macam mana?


then, novel sejarah islam yang mula-mula dibaca, novel tariq menang atau syahid. dari situ, dapat dilihat, tak jadi masalah pun dialog tu. sebab yg utamanya adalah jalan cerita dan mesej. jika difikirkan, berapa ramai yang akan meluangkan masa untuk mencari dan membaca buku tentang fakta sejarah. dah la ramai yang tak suka subjek sejarah. berbanding buku fakta, ramai yang lebih suka novel.

justeru, pendekatan mengnovelkan sejarah ini dapat menarik minat pembaca dan secara tidak langsung dapat memberikan gambaran kepada pembaca tentang sejarah islam yang berlaku. dan dalam sesetengah novelnya mampu untuk membangkitkan jiwa dan semangat jihad dalam diri. Peminat-peminat novel mungkin boleh cuba cari dan baca novel sejarah islam keluaran PTS ni.






















p/s: ada lagi satu, sultan muhammad al-fateh penakluk konstantinopal..

3 dah jadi koleksi sendiri.. yang lain ada yang koleksi kawan-kawan dan ada yang di pustaka..





If you enjoyed this post Subscribe to our feed

3 Comments

  1. Anonymous |

    cite die mmg best. ak dah ad 4 buah so far

     
  2. Noorsyahida |

    pinjam dari lib dah lama, tapi tak khatam2 lagi... =( aduhaii..

     
  3. WhoSign |

    bese la.. masa jeles selalu.. mayb sblm tdo bleh la bc.. bedtime story.. huhu

     

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers