Search This Blog

Hargai Apa Yang Dimiliki

Written on 8:49 AM by WhoSign

.

Humm.. Sejak laptop sendiri rosak ni, susah betul nak online. Terpaksa bergilir-gilir guna laptop zaujah. Kat apartment pun belum ada internet lagi. So, buat masa ni tak dapat nak online selalu. Baru la nak terasa betapa bernilainya internet tu. Masa tak ada internet ni la nak buat itu, nak buat ini. Nak search itu, nak search ini. Nak post itu, nak post ini. Ha.. ni nak post baru la ni..

Orang kata, kita selalu tak menghargai apa yang sedang kita miliki, betul ker? Kita selalu tak perasan apa yang kita miliki tu bukan selamanya milik kita. Nyawa kita, tubuh badan kita, barang-barang kita, sekeliling dan sekitar kita, semuanya bukan hak milik kekal kita. Pinjaman semata-mata. Tiba masanya akan diambil semula. Tiba masanya kita kena pulangkan. Tiba masanya benda-benda ni tak akan menjadi milik kita lagi.

Tapi kita selalu lupa untuk menghargai semua tu. Seperti kata seorang pensyarah ni, macam pegang burung. Cuba bayangkan kita dapat tangkap seekor burung. Lepas main-main dengan burung tu, lama-lama kita jadi boring. Pastu kita lepaskan. Bila burung tu dah terbang, barulah kita terfikir nak tengok kaki burung tu macam mana, matanya warna apa, ekornya macam mana. Bila kita dah lepaskan burung tu barulah kita terfikir nak buat itu ini sedangkan masa kita pegang burung tu kita tak buat apa-apa pun.

So, selagi umur kita ni masih ada, manfaatkanlah. Selagi apa yang kita miliki masih dalam genggaman kita, hargailah.. Sudah terlepas, melepas.

Wallahu a’lam


If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers