Search This Blog

Tips on Filling your Vehicles...

Written on 1:12 AM by WhoSign

This is a Message received from a friend:

I don't know what you guys are paying for petrol... but here in Durban, we are also paying higher, up to 47.35 per litre. But my line of work is in petroleum for about 31 years now, so here are some tricks to get more of your money's worth for every litre.

Here at the Marian Hill Pipeline, where I work in Durban, we deliver about 4 million litres in a 24-hour period thru the pipeline. One day is diesel; the next day is jet fuel, and petrol, LRP and Unleaded. We have 34-storage tanks here with a total capacity of 16,800,000 litres.

ONLY BUY OR FILL UP YOUR CAR OR BIKKIE IN THE EARLY MORNING WHEN THE GROUND TEMPERATURE IS STILL COLD. Remember that all service stations have their storage tanks buried below ground. The colder the ground, the denser the fuel, when it gets warmer petrol expands, so buying in the afternoon or in the evening.... your litre is not exactly a litre.

In the petroleum business, the specific gravity and the temperature of the petrol, diesel and jet fuel, ethanol and other petroleum products play an important role. A 1 degree rise in temperature is a big deal for this business. But the service stations do not have temperature compensation at the pumps.

WHEN YOU'RE FILLING UP, DO NOT SQUEEZE THE TRIGGER OF THE NOZZLE TO A FAST MODE. If you look, you will see that the trigger has three (3) stages: low, middle, and high. In slow mode, you should be pumping on low speed, thereby minimizing the vapours that are created, while you are pumping. All hoses at the pump have a vapour return. If you are pumping on the fast rate, some of the liquid that goes to your tank becomes vapour. Those vapours are being sucked up and back into the underground storage tank so you're getting less worth for your money.

ONE OF THE MOST IMPORTANT TIPS IS TO FILL UP WHEN YOUR TANK IS HALF FULL. The reason for this is, the more fuel you have in your tank, the less air occupying its empty space. Petrol evaporates faster than you can imagine. Petroleum storage tanks have an internal floating roof. This roof serves as zero clearance between the petrol and the atmosphere, so it minimizes the evaporation. Unlike service stations, here where I work, every truck that we load is temperature compensated, so that every litre is actually the exact amount.

ANOTHER REMINDER, IF THERE IS A FUEL TRUCK PUMPING INTO THE STORAGE TANKS, WHEN YOU STOP TO BUY, DO NOT FILL UP - most likely the petrol/diesel is being stirred up as the fuel is being delivered, and you might pick up some of the dirt that normally settles on the bottom.

Hope, this will help you get the maximum value for your money.

DO SHARE THESE TIPS WITH OTHERS! LET’S SHARE INFORMATION AND BENEFIT ALL, FOR THE BETTER OF MANKIND.



______________________________________

“Mengapa membandingkan dengan yang lebih buruk sedangkan yang lebih baik itu yang patut kita contohi”

Apabila Kemaafan dan Keampunan Dicari, Semoga Diterima

Written on 8:58 AM by WhoSign

Kata-kata seorang komposer terkenal dalam akhbar malaysiakini semalam mendapat kecaman hebat melalui blog2 dan internet.. alhamdulillah, berbekalkan ilmu yang ada, timbul kesedaran dalam diri beliau terhadap kesilapan yang dilakukan. lantas, melalui medium yang sama yang digunakan semasa keterlanjuran kata-katanya, di dalam akhbar malaysiakini hari ini beliau menyatakan kemaafan.

Semoga ianya akan diiringi dengan keinsafan dan perubahan yang lebih besar dan kesedaran yang lebih mendalam terhadap agama islam ini. dan kita, semoga dapat memberi peluang dan meneruskan usaha menegakkan kebenaran..

malaysiakini
blog komposer



______________________________________

“Mengapa membandingkan dengan yang lebih buruk sedangkan yang lebih baik itu yang patut kita contohi”

Bila Agama Hanya Sebahagian Dalam Kehidupan

Written on 2:14 PM by WhoSign

Inilah yang berlaku apabila agama dan urusan sehari-hari diasingkan. Demi menegakkan urusan seharian atau kerjaya, sanggup menghina agama dan orang yang menegakkannya..


dipetik dari: Malaysiakini


Bantah konsert 'ego orang agama'

Jimadie Shah Othman | Jun 17, 08 4:59pm


Komposer terkenal Roslan Aziz menyifatkan tindakan Pemuda PAS Selangor membantah konsert penyanyi terkenal Ella dan Mas Idayu sebagai tindakan "ego" golongan agama dan bermotifkan politik.

"Orang yang tahu fasal agama, ego dia lebih tinggi. Cuba kita pergi kepada seorang ustaz dan kata kepada dia, hadis ustaz salah, sanad tak betul. (Awak) ingat dia boleh terima? Mereka ini hendak tunjuk suci," katanya kepada Malaysiakini.

Beliau diminta mengulas rancangan Pemuda PAS negeri mengadakan perhimpunan membantah konsert tersebut yang dijadual 6 Julai di Shah Alam.

Konsert itu, yang dilaporkan bersempena sambutan 100 hari Pakatan Rakyat mentadbir Selangor, diadakan sebelum perlawanan bola sepak Piala Sultan Selangor antara Singapura dengan pasukan negeri.

Menurut Roslan, bantahan itu terjadi disebabkan PAS sendiri yang ingin menggunakan agama untuk tujuan politik.


"Secara peribadi saya tidak setuju guna Islam untuk tujuan politik. Saya fikir (tindakan) ini salah. Biar orang kata Umno itu jahat tapi ia tidak guna Islam untuk tujuan politik. "Masalahnya pada keseluruhan PAS itu sendiri. Sebab itu di Datuk Keramat, saya tidak pernah mengundi. Masalahnya nak mencari orang yang betul dalam parti yang betul. "Dalam Umno yang baik ada orang-orang senget. Orang-orang alim, lebai-lebai yang baik pula dalam parti senget," tambahnya.

Bekas pengetua Akademi Fantasia musim lalu ini juga berkata campur tangan ahli politik seumpama Pemuda PAS Selangor itu sebagai sejenis "buli" akibat kegagalan seniman sendiri.

"Ia berpunca artis kita juga. Ada yang bongok, oleh kerana tak pandai belajar, jadi artis. Jadi, mereka tidak proaktif, tidak ada pengetahuan. Sebab itu orang suruh potong rambut pun tak apa. Kena buli pun tak apa.

"Dulu masa (menteri penerangan) Mohamad Rahmat nak potong rambut pun, saya tak bagi. Jangan potong, saya kata. Saya bukan beruk. RTM tak bagi tak apa," katanya.

Dihubungi Malaysiakini berhubung memorandum Pemuda PAS itu, setiausaha politik menteri besar Selangor, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata menteri besar sedang menelitinya.
Tindakan selanjutnya bergantung kepada menteri besar, tambahnya lagi.

Menurut Harakahdaily.net, ketua Pemuda PAS negeri Sallehen Mokhyi, yang menyerahkan memorandum itu kepada Nik Nazmi semalam, berharap Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim "bertindak segera agar tidak mencetuskan ketidakpuasan hati rakan kongsi (dalam Pakatan Rakyat) khususnya PAS."

"Kami difahamkan bagi menyerikan program itu turut diadakan konsert Mas Idayu dan Ella (foto). Sudah pasti persembahan mereka akan mengundang risiko moral yang tinggi dan tidak ada tempat dalam Islam," katanya seperti dilaporkan.



Gaya hidup mewah


Selain mendakwa konsert anjuran syarikat kerajaan negeri Kelab Darul Ehsan Bhd itu sebagai "pembaziran dan gaya hidup mewah", Sallehen berkata ia "mengundang imej tidak baik terhadap kerajaan Pakatan Rakyat, apatah lagi imej Islam di ambang 100 hari" menguasai Selangor.

Roslan menggesa seniman mencari alternatif untuk mengetengahkan idea mereka dan tidak tunduk kepada bantahan sebegini.

"Jangan tunduk. Jika tunduk, kita seolah-olah akui kita salah.

"Kalau saya, waktu mula-mula masuk dulu, saya nak ketengahkan muzik Melayu ke seluruh dunia.

"Saya akan buat. Tak apa, saya tak hairan kalau tak boleh pergi Kelantan. Saya cari jalan lain," tambahnya, yang mulai dikenali meluas selepas kejayaan album Sheila Majid dan Zainal Abidin pada akhir 1980-an.

Seniman beragama Islam, tambahnya, tidak pernah berniat melawan nilai-nilai Islam.

Mengulas larangan mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin terhadap penyanyi Faizal Tahir, Roslan berkata:

"Kalau nak ikut betul-betul, berapa ramai ahli parlimen tidak boleh masuk Perlis. Tengoklah perangai mereka dalam parlimen macam mana. Itu lebih teruk daripada Faizal Tahir."

Kumpulan rock terkenal Nitrus pula berkata Pemuda PAS berhak membantah tetapi tidak boleh mengetepikan hak orang lain.

"Dia ada hak beri pandangan mereka. Pihak yang lain juga ada hak. Yang perlu dibuat adalah diskusi, mesyuarat. Soal aurat, suara perempuan itu tidak terperinci (dijelaskan). (Bantahan) itu sesuatu yang kritikal. Ramai orang Islam yang cari makan dengan muzik, macam kami.

"Perkembangan budaya juga penting untuk pembangunan masyarakat. Diskusi patut melibatkan ahli akademik dan orang industri sendiri. Bincang, kemudian umumkan," kata vokalis kumpulan bebas itu Syed Helmy Syed Hood.


Bercanggah dengan manifesto

Ditanya sama ada mereka bersetuju dengan alasan moral dan pembaziran yang diberikan Pemuda PAS, Syed berkata:

"Kurang setuju. Tuduhan itu kurang konkrit, macam cakap tak ada dalil, tak ada alasan (terperinci). Kalau kata tak setuju, nyatakan batasan, garis panduan yang jelas.

"Budaya seni tidak boleh dipanjang remeh. Ia adalah sebahagian daripada kita," tambahnya.

Sementara itu, penggiat muzik dan pelukis Mazir Ibrahim pula berkata, bantahan Pemuda PAS itu tidak wajar.

"Kerajaan baru harus utamakan pembangunan masyarakat, bukan politik semata-mata. Takkan kerajaan baru kerjanya hanya mengharamkan. (Mereka) mesti sediakan (ruang) untuk semua. Bukan hal-hal yang dia suka saja," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Tambahnya, hujah Pemuda PAS bahawa konsert itu akan "mengundang risiko moral yang tinggi" sebagai tidak relevan.

"Hujah yang dikemukakan mereka tidak relevan sama sekali. Tujuannya satu, untuk 'menghijaukan' (melebarkan pengaruh PAS di) Selangor sebab bertolak daripada premis politik.


"Tidak ada konsert, di Kelantan ada juga anak luar nikah. Ini soal pembangunan budaya. Ini juga tentang cari makan. Konsert kalau tidak benarkan, mesti beri alternatif lain," tambahnya, yang juga koordinator Music Forum.


Aktivis politik Amin Iskandar berkata tindakan Pemuda PAS Selangor itu sebagai "menipu" rakyat kerana bercanggah dengan manifesto parti itu dalam pilihanraya umum lalu.


"Tindakan ini tidak demokratik. Kenapa tidak tulis dalam manifesto dulu? Tindakan ini menipu rakyat. Kalau dulu tulis, itu OK. Dia kena sedar, Pakatan menang, termasuk PAS, dalam kawasan berkomposisi pelbagai kaum. Jadi tuntutan itu tidak sesuai dengan aspirasi Pakatan.


"Yang memenangkan mereka dulu bukan (penyokong) PAS saja, tetapi semua pihak. Jangan lupa pada Cina yang buka bilik gerakan untuk mereka dan India yang bertakbir selepas ceramah PAS dulu," katanya.

Tindakan Pemuda PAS ini hanya menunjukkan parti itu tidak bersedia memerintah Malaysia, tambahnya.

...

p/s: PAS dah bantah, kerajaan kena buat keputusan, rakyat pulak jangan datang konsert. kita, jangan sampai kita pun bersekongkol dengan mereka yang jahil agama ni.

______________________________________

“Mengapa membandingkan dengan yang lebih buruk sedangkan yang lebih baik itu yang patut kita contohi”

Gejala 'Nevermind' Dalam Masyarakat

Written on 9:32 AM by WhoSign

Sabda Rasulullah s.a.w:

‘Sesiapa yang tidak mengambil tahu tentang keadaan orang islam sesamanya,maka dia bukanlah sebahagian dari kami…’
(Hadis ini adalah hadis dhoif/lemah tetapi ia masih sebuah hadis & boleh digunakan untuk beramal/menggalakkan amal. Ia tidak boleh digunakan untuk berhujjah.)

Nevermind
yang mungkin boleh dianggap sebagai virus yang membahayakan semakin menular dikalangan umat islam masa kini. Virus ini seharusnya dihentikan penebarannya secara drastik dengan menggunakan anti virus the latest version oleh pakar-pakar yang bernama umat islam itu sendiri. Jika pemikiran spesis bervirus begini tidak dihapuskan dari program minda umat islam,ia mungkin akan menghapuskan sensitivity umat islam itu sendiri terhadap sesama muslim. Lalu akan lahirlah umat islam yang dipijak-pijak seperti sekarang ini. Tiada langsung sifat hormat golongan kafir terhadap kita. Semoga Allah memberi hidayah kepada mereka.


Apabila dikatakan nevermind, kita seolah-olah tidak kisah akan apa yang mungkin terjadi kepada umat islam pada masa kini dan masa akan datang. Apa yang dapat kita lihat ialah,semakin berkurangnya umat islam yang mengamalkan amar ma’ruf nahi mungkar.


Saya terpanggil untuk menulis tentang isu ini apabila saya mendengar satu wawancara antara juruhebah dan seorang jemputan di siaran radio ikim.fm sebentar tadi. Apa yang dapat saya lihat atau mungkin lebih tepat saya dengar,isu ini memang amat relevan sekali untuk dibincangkan. Buktinya,sejauh manakah kita berusaha untuk menegur jiran-jiran kita yang mungkin telah tersasar jauh dari landasan agama? Contoh yang lebih dekat lagi ialah adik beradik kita dan saudara mara kita sendiri. Jika kita berusaha untuk melakukannya, alhamdulillah, kerana kitalah insan bertuah yang diberi kekuatan oleh Allah. Namun bagi yang belum pernah berusaha, perlu muhasabah diri. Bila lagi kita akan melaksanakan tanggungjawab dakwah ini?


Kita sebenarnya belum berada ditengah-tengah keadaan sebenar masyarakat yang huru-hara seperti pejuang-pejuang yang terdahulu. Contohnya pada zaman Imam Hassan Al-Banna, Syed Qutb dan lain-lain lagi. Jangan cepat berasa ujub jika berjaya berdakwah hanya dua tiga orang sahaja sedangkan beribu-ribu lagi sedang menunggu.Teruska usaha!! Jika kita pergi ke kompleks membeli-belah,apa yang dapat kita lihat ialah ragam-ragam anak muda dgn budaya-budaya songsang yang mungkin dapat saya katakan sebagai keterlaluan dalam berpakaian dan akhlak. "Tidak ada ibu bapakah mereka?"


Kadang-kadang pening juga kalau nak fikir tentang hal begini. Ya! Mungkin kita bukan orang besar untuk memikirkan keadaan ummah yang semakin hari semakin teruk. Tapi ingatlah bahawa diakhirat nanti segalanya akan dipertanggungjawabkan tentang perbuatan yang dilakukan di dunia ini. Setiap manusia itu pemimpin dan bertanggungjawab terhadap apa yang dipimpinnya. Kita juga yang akan ditarik oleh mereka yang tidak kita tegur semasa di dunia ini dan mengatakan bahawa kita tidak berusaha untuk membantu mereka yang telah tersasar.

Sabda Rasulullah s.a.w :

Daripada Abu Sa'id al-Khudrie r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa di kalangan kamu melihat suatu kemungkaran, maka hendaklah dia mengubahnya dengantangannya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan lidahnya. Sekiranyadia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan hatinya. Yang sedemikian itu adalah selemah-lemah iman. (Riwayat Muslim)

Bila terfikirkan kembali kehidupan bersama rakan-rakan yang belum berjaya lagi didakwah,terasa diri amat naif. Atas dasar sayang dan ingin membantu, mereka diberi nasihat walaupun diri sendiri belum betul sepenuhnya. WAlaupun kadangkala mereka tidak endahkan kita tetapi hati ini terubat apabila teringatkan Firman Allah yang berbunyi.. ‘ Innaka la yahdi man ahbabta…walakinnallaha tahdi man yasha’…. Sesungguhnya bukan kamu yang memberikan hidayah kepada orang yang kamu sayang tetapi Allah-lah yang memberi hidaya kepada orang yang Dia kehendaki.


Walaubagaimanapun,etika dalam menegur orang dalam setiap keadaan perlu diambil kira juga. Islam menggariskan pelbagai garis panduan didalam keadaan ini. contohnya, tegurlah mereka dengan ‘ bil hikmah wal mau izatul hasanah'. Tegurlah mereka dengan niat yang ikhlas dan bukan kerana nak tunjuk pandai seolah-olah diri sendiri ahli syurga. Tiada istilah siapa pandai dalam diri insan kerana setiap manusia itu bersifat ‘nasia’ yakni pelupa. Jadi ingat-mengingatilah antara satu sama lain. Ibu bapa tegurlah anak mereka, ketua sesama anak buah dan sebaliknya,sahabat sesama sahabat,akhawat sesama akhawat dan ikhwan sesama ikhwan. Insyaallah akan diberi lipatan ganjaran pahala oleh Allah.


Salam mujahadahhhhh...!!!


dipetik dari:

www.iLuvislam.com
oleh : imtiazsofea

______________________________________

“Mengapa membandingkan dengan yang lebih buruk sedangkan yang lebih baik itu yang patut kita contohi”

Salam Sejahtera Buat Pejuang Palestin

Written on 7:17 AM by WhoSign

video


مِنَّا ألْفُ سَلاَم يَا جُنْدَ فِلَسْطِين

مِنْ رَحِمِ الاَلام نَعْبُرُ مُنْتَصِرِين

مِنَّا ألْفُ سَلاَم يَا جُنْدَ فِلَسْطِين

مِنْ رَحِمِ الاَلام نَعْبُرُ مُنْتَصِرِين

لَوْ وَضَعُوا شَمْسًا بِيَمِيْنِي

اَوْ وَضَعُوْا قَمَرًا بِشِمَالِ

قَسَمًا ذَلِكَ لَنْ يَفْدِيْنِي فَدُرُوْبِي عَزْمٌ وَنِضَال

لَوْ وَضَعُوا شَمْسًا بِيَمِيْنِي

اَوْ وَضَعُوْا قَمَرًا بِشِمَالِ

قَسَمًا ذَلِكَ لَنْ يَفْدِيْنِي فَدُرُوْبِي عَزْمٌ وَنِضَال

مَا صَافَحْتُ يَدَ الصِّهْيُوْنِيْ فَلْتَعْلَم كُلُّ الأَجْيَال

مَا دَانَ لَهُ قَطُّ جَبِيْنِي فَجَبِيْنِيْ يَأْبَى الإِذْلال

مَا صَافَحْتُ يَدَ الصِّهْيُوْنِيْ فَلْتَعْلَم كُلُّ الأَجْيَال

مَا دَانَ لَهُ قَطُّ جَبِيْنِي فَجَبِيْنِيْ يَأْبَى الإِذْلال

يَا وَطَنًا يَا وَطَنًا أَحْيَا ثَرَاكَ دَمَاءُ الأَبْطَال

مِنَّا ألْفُ سَلاَم يَا جُنْدَ فِلَسْطِين

مِنْ رَحِمِ الاَلام نَعْبُرُ مُنْتَصِرِين

مِنَّا ألْفُ سَلاَم يَا جُنْدَ فِلَسْطِين

مِنْ رَحِمِ الاَلام نَعْبُرُ مُنْتَصِرِين

فِي رَمْضَاءِ الْعِزِّ تَصَبَّر يَا ابْنَ رَبَاحٍ فَوْقَ رِمَال

حَاصِرْ صَخْرَكَ وَاهْتِفْ وَازْئَرْ .. اَحَدٌ تَهْدُرُ كَالْزِلْزَال

فِي رَمْضَاءِ الْعِزِّ تَصَبَّر يَا ابْنَ رَبَاحٍ فَوْقَ رِمَال

حَاصِرْ صَخْرَكَ وَاهْتِفْ وَازْئَرْ .. اَحَدٌ تَهْدُرُ كَالْزِلْزَال

أَصْنَامُ الطَّاغُوْتِ سَتُكْسَر أَبَدًا لَنْ تَبْقَى الأَغْلال

فَاصْدَحْ بِالأَفَاقِ وَكَبِّرْ ... آنَ أَوَانُ الْعِزِّ بِلال

أَصْنَامُ الطَّاغُوْتِ سَتُكْسَر أَبَدًا لَنْ تَبْقَى الأَغْلال

فَاصْدَحْ بِالأَفَاقِ وَكَبِّرْ ... آنَ أَوَانُ الْعِزِّ بِلال

يَا صَوْتًا يَا صَوْتًا يَمْضِي يَخْتَرِقُ الإِعْصَار

مِنَّا ألْفُ سَلاَم يَا جُنْدَ فِلَسْطِين

مِنْ رَحِمِ الاَلام نَعْبُرُ مُنْتَصِرِين

مِنَّا ألْفُ سَلاَم يَا جُنْدَ فِلَسْطِين

مِنْ رَحِمِ الاَلام نَعْبُرُ مُنْتَصِرِين

فِيْ شَعْبِ بَنِيْ هَاشِمَ نَصْبَرْ

لانَخْشَى الْجُوْعَ الْقَتَّال

فِيْ أَزْمَانِ الْمِحْنَةِ نُوْلَدْ نَتَدَفَّقُ مِثْلَ الشَّلَّال

فِيْ شَعْبِ بَنِيْ هَاشِمَ نَصْبَرْ

لانَخْشَى الْجُوْعَ الْقَتَّال

فِيْ أَزْمَانِ الْمِحْنَةِ نُوْلَدْ نَتَدَفَّقُ مِثْلَ الشَّلَّال

نَعْصِرُ صَخْرَ الأرْضِ لِنَرْفِدْ مَدَّ الرُّوْحِ اِلَى الأَمَال

دَمْنَا نَبْضُ الأَرْضِ يُبَدِّدْ حَوْلَ حِصَارِكَ مَهْمَا طَال

نَعْصِرُ صَخْرَ الأرْضِ لِنَرْفِدْ مَدَّ الرُّوْحِ اِلَى الأَمَال

دَمْنَا نَبْضُ الأَرْضِ يُبَدِّدْ حَوْلَ حِصَارِكَ مَهْمَا طَال

يَا شَعْبًا يَا شَعْبًا لا لَنْ تُرْكِعَهُ الأَهْوَال

مِنَّا ألْفُ سَلاَم يَا جُنْدَ فِلَسْطِين

مِنْ رَحِمِ الاَلام نَعْبُرُ مُنْتَصِرِين

مِنَّا ألْفُ سَلاَم يَا جُنْدَ فِلَسْطِين

مِنْ رَحِمِ الاَلام نَعْبُرُ مُنْتَصِرِين



______________________________________

“Mengapa membandingkan dengan yang lebih buruk sedangkan yang lebih baik itu yang patut kita contohi”


Minyak Mahal? Tak Payah Minyak Lagi..

Written on 7:59 AM by WhoSign


video

Ha.. kan aman.. takde kesesakan lalulintas.. xde kemalangan.. xde pencemaran udara dan bunyi..
amcam? (^_^)

Demam EURO 2008 - Pemain Muslim EURO 08

Written on 10:17 PM by WhoSign

1.Ibrahim Afellay

No jersi: 20
Posisi: Tengah menyerang / penyerang kedua
Tarikh Lahir: 2 April 1986
Negara: Belanda (berketurunan Maghribi)

Pemain berusia 22 tahun ini dianggap sebagai pemain paling berbakat dalam bola sepak Belanda. Pemain tengah yang kreatif ini telah memulakan karier bola sepak di kelab PSV Eindhoven pada 5 tahun lepas dan merupakan salah seorang pemain yang cemerlang musim ini dengan membawa PSV memenangi kejuaraan Eridivisie. Afellay telah memenangi 4 kejuaraan Erividisie berturut-berturut bersama kelab PSV Eindhoven dan telah dicalonkan sebagai pemain paling berbakat di Belanda bagi tahun 2006/07.


2. Robin Van Persie

No Jersi: 7
Posisi: Penyerang /Sayap Kiri
Tarikh Lahir: 6 Ogos 1983
Negara: Belanda
(Memeluk agama Islam selepas tertarik dengan rakan-rakan berketurunan Maghribi ketika kecil dan isteri)

Pemain tampan yang mempuyai sepakan kaki kiri yang hebat ini telah menghabiskan 2 musim terakhir di kelab Arsenal dengan dibelenggu kecederaan dan hanya membuat 13 penampilan dalam liga perdana Inggeris bersaman The Gunners pada musim 07/08. Walaubagaimanapun, Persie dijangka menyinar bersama jersi Oren di dalam kejohanan EURO ini. Persie memenangi Piala FA pada musim pertamanya; membantu Arsenal mara ke perlawanan akhir Liga Juara-jaura Eropah pada tahun berikutnya tetapi tidak beraksi di perlawanan akhir ketika bertemu Barcelona akibat daripada kecederaan. Memainkan peranan penting dalam kempem permulaan kelayakan dengan meyumbat 4 gol daripada 3 perlawanan untuk Belanda sebelum dilanda kecederaan.


3. Khalid Boulahrouz

No Jersi: 21
Posisi: Bek Kanan / Bek Tengah
Tarikh Lahir: 28 Disember 1981
Negara: Belanda (berketurunan Maghribi)

Merupakan pemain yang terakhir digugurkan oleh Marco Van Basten, tetapi menadapat panggilan semula ke dalam skuad selepas Ryan Babel manarik diri akibat kecederaan. Memulakan karier profesional di kelab RKC Waalwijk di bawah kendalian jurulatih, Martin Jol. Bermain dalam kesebelasan utama Belanda pada Piala Dunia 2006, tetapi telah dibuang padang ketika bertemu dengan Portugal. Boulahrouz menyertai Chelsea selepas Kejohana Piala Dunia tetapi tidak mendapat tempat dalam kesebalasan utama dan telah dipinjam ke kelab Sevilla. Malangnya, Boulahrouz telah mengalami kecederaan serius pada bulan November yang mengakibatkan musimnya telah berakhir.

4. Samir Nasri

No Jersi: 11
Posisi: Tengah Menyerang
Tarikh Lahir: 26 Jun 1987
Negara: Perancis ( berketurunan Algeria)

Samir Nasri telah menghabiskan 4 musim bersama kelab Olympique de Marseille dimana dia telah digelar sebagai "Zinedine Zidane baru". Pemain muda berbakat ini telah memenangi anugerah Pemain Paling Berbakat dalam Ligue 1 bagi tahun 2006/07. Nasri telah menjaringkan gol antarabangsa pertama ketika penampilanya yang ke-3 bersama Perancis- gol tunggal perlawanan ketika bertemu Georgia di Auxerre.

5. Karim Benzema

No Jersi :9
Posisi: Penyerang
Tarikh Lahir: 19 Disember 1987
Negara: Perancis (berketurunan Algeria)

Binatang baru dalam bola sepak Perancis, Karim Benzema telah menikmati musim yang menakjubkan bersama kelab Olympique Lyon. Benzema telah menjaringkan gol dalam debutnya bersama pasukan Perancis ketika bertemu Austria, hanya selepas 7 minit dimasukkan sebagai pemain gantian menggantikan Djibril Cisse. Walaupun sering dibandingkan dengan Zinedine Zidane-kerana wajahnya dan keturunanya yang berasal daripada Algeria, tetapi Benzema lebih mirip kepada pemain Brazil, Ronaldo, terutama cara dia melarikan bola dengan kepantasannya.

6. Lassana Diarra

No Jersi: 21
Posisi: Tengah Bertahan
Tarikh Lahir: 10 Mac 1985
Negara: Perancis (berketurunan Mali)

Bekas pemain bintang pasukan bawah 21 Perancis telah menagalami naik turun dalam karier pada usia muda. Diarra telah menyertai Chelsea pada Julai 2005 pada usia 20 tahun, tetapi oleh kerana persaingan yang begitu sengit, Diarra jarang mendapat tempat di dalam kesebelasan. Diarra kemudiannya menyertai Arsenal pada Ogos 2007, tetapi menghadapi masalah yang sama sebelum menyertai Portsmouth di pertengahan musim. Memainkan peranan penting dalam membantu Portsmouth menjulang Piala FA.



7. Frank Ribery

No Jersi: 22
Posisi: Sayap Kanan
Tarikh Lahir: 7 April 1983
Negara: Perancis (mempunyai isteri yang berketurunan Algeria)

Pemain penting dalam skuad Perancis. Ribery menjaringkan gol antarabangsa pertama ketika pusingan kedua kejohanan Piala Dunia 2006 dan mengekalkan tempatnya dalam kesebelasan utama hingga ke perlawanan akhir. Menyertai Bayern Munich pada tahun 2007 dengan memecahkan rekod perpindahan kelab tersebut (26 million) dan menjadi inspirasi kepada kemenangan treble Bayern musim ini (Bundesliga, DFB Pokal, Piala Liga)

8. Nicolas Anelka

No Jersi: 8
Posisi: Penyerang
Tarikh Lahir: 14 Mac 1979
Negara: Perancis (memeluk agama Islam)

Sering bermasalah di peringkat kelab menyebabkan kehilangannya dalam skuad Perancis dalam tempoh yang agak panjang sehinggalah raymond Domenech memanggilnya menyertai skuad perancis untuk perlawanan kelayakan EURO 08. Penyerang berbakat ini telah meninggalkan Arsenal pada 1999 untuk ke Real Madrid yang menjadikanya pemain termahal kelab itu pada masa tersebut. Bagaimanapun, Anelka tidak dapat menyesuaikan diri dan menyertai kelaba lamanya, Paris St. Germain. Kemudiannya, Anelka telah menyertai 4 kelab Inggeris-Liverpool, Manchester City, Bolton Wandererers dan yang terbaru, Chelsea. Kombinasi semua perpindahanya adalah sebanyak 108 juta, menjadikannya pemain paling mahal dalam sejarah bola sepak.

9. Eric Abidal

No Jersi: 3
Posisi: Pertahanan Kiri
Tarikh Lahir: 11 September 1979
Negara: Perancis

Bermain unutk kelab As Monaco dan Lille sebelum berpindah ke kelab Olympique Lyon pada tahun 2004 dan memenangi hatrik kejuaraan Ligue 1. Menyertai Barcelona dengan bayaran kira-kira 15 juta dan bermain 11 kali dalam pusingan kelayakan EURO 08-semuanya sebagai pemain utama.

10. Lilian Thuram

No Jersi: 15
Posisi: Pertahanan Tengah / Kanan
Tarikh Lahir: 1 Januari 1972
Negara: Perancis

Pemain paling berpengalaman dan paling banyak mempunyai cap antarabangsa dalam skuad Perancis. Kapten Perancis ini juga merupakan pemegang rekod sebagai pemain paling banyak beraksi dalam kejohanan EURO ( EURO 96, 00, 02, 04, 06) dan juga telah bermain dalam 3 Piala Dunia. Telah bersara pada selepas kejohanan Euro 2004, tetapi kembali semula ke dalam skuad Perancis setahun kemudian. Memulakan karier di kelab AS Monaco, sebelum menghabiskan 10 tahun di Itali ( 5 tahun bersama kelab Parma, 5 tahun bersama kelab Juventus), sebelum menyertai Barcelona.

11. Zlatan Ibarahimovic

No Jersi : 10
Posisi: Penyerang
Tarikh Lahir: 3 Oktober 1981
Negara: Sweden ( Ibubapa berketurunan Bosnia)

Permata Sweden ini telah menunujukkan bakatnya ketika berpindah ke kelab Ajax Amsterdam (rekod perpindahan pemain Sweden-7.8 juta) dengan memenangi kejuaraan domestik berganda pada tahun pertamanya. Menyerlah pada kejohanan Euro 2004 dengan menjaringkan 2 gol termasuk gol penyamaan ketika bertemu Itali. Menyertai kelab Juventus selepas kejohanan tersebut dan memenangi 2 kejuaraan Scudetto, tetapi ditarik balik kerana skandal mengatur penipuan. kemuadian menyertai Inter dan membawa Inter memgekalkan kejuaraan Scudetto dua kali kedua berturut-turut.

12. Rami Shaaban

No Jersi: 12
Posisi: Pengaja Gol
Tarikh Lahir : 3 Oktober 1981
Negara: Sweden (Berketurunan Mesir)

Rami Shaaban bermain dengan baik di peringkat kelayakan EURO 08 dengan hanya melepaskan 2 gol daripada 4 perlawanan. Berketurunan Mesir daripada sebelah bapa, Rami Shaaban memulakan karier bersama kelab Zamalek, ketika masih menuntut di Universiti di Kaherah. kemudiannya, menyambung karier di kelab bahagian dua liga Sweden, FC Nacka sebelum berpindah ke kelab Djurgarden. Seterusnya, berpindah ke kelab Arsenal pada tahun 2002. Kini, Rami Shaaban bermain dengan kelab Hammarby.

13. Hakan Yakin

No Jersi: 10
Posis: Tengah Menyerang
Tarikh Lahir: 22 Februari 1977
Negara: Switzerland (Berketurunan Turki)

Hakan Yakin adalah adik kepada bekas pemain pertahanan Swizerland, Murat Yakin. Pemain perancang yang mempunyai kekuatan pada kaki kirinya ini telah 4 kali memenangi kejuaraan liga Switzerland. Kini bersama kelab Young Boys, selepas berpindah daripada kelab Galatasaray dapa tahun 2005. Pakar dalam sepakan bola mati dan dianggap oleh peminat-peminat Switzerland sebagai seorang pemain yang proaktif.

14. Ramazan Ozcan

No Jersi: 23
Posisi: Penjaga Gol
Tarikh Lahir: 28 Jun 1984
Negara: Austria (Berketurunan Turki)

Pemain yang dipanggil pada saat-saat akhir oleh jurulatih, Josef Hickersberger bagi menggantikan pemain yang cedera. Bermain cemrelang membantu kelab TSG 1899 untuk naik ke Bundesliga. Ozcan telah bermain sebanyak 23 kali untuk skuad bawah 21 Austria, tetapi masih belum membuat penampilan pertama dalam peringkat senior.

15. Umit Korkmaz

No Jersi: 11
Posisi: Sayap Kanan / Kiri
Tarikh Lahir: 17 September 1985
Negara: Austria (Berketurunan Turki)

Pemain tengah yang kecil dan bersemangat ini telah dipanggil menyertai skuad Austria setelah membantu kelabnya, Rapid Wein menjuarai liga Austria. Pemain yang mempunyai skil menggelecek ini telah membuat debut pertama ketika perlawanan persahabatan menentang Nigeria pada hujung bulan Mei lepas.


*Setakat ini sahaja info yang dapat dikongsi. Pemain-pemain negara Turki tidak termasuk dalam senarai 15 pemain ini.


______________________________________

“Mengapa membandingkan dengan yang lebih buruk sedangkan yang lebih baik itu yang patut kita contohi”


Demam EURO 2008 – Pemain Bola Sepak Muslim

Written on 8:50 PM by WhoSign

Walaupun harga minyak naik, demam bola sepak EURO tetap dirasai di seluruh dunia (apa kena mengena minyak dengan bola?) Sukan bola sepak jika dilihat dari sudut positif, exercise untuk badan, dapat merapatkan silaturrahim antara peminat, dan lain-lain. Dari sudut negatifnya pula, terkadang sukan ini lebih menjadikan peminatnya lalai (bayangkanlah satu game mencecah 90 minit), malah bagi yang terlalu fanatik mungkin boleh timbul permusuhan atau asobiyah.

Namun, tahukah anda bahawa terdapat pemain-pemain muslim bola sepak dunia yang menjadikan sukan bola sepak ini untuk menyampaikan mesej-mesej tertentu kepada dunia (bola sepak sebagai dakwah?) Ini menunjukkan perbezaan antara mereka dengan pemain-pemain bola sepak biasa. Mungkin anda juga boleh menjadi peminat bola sepak yang berbeza dengan peminat-peminat yang lain. Fikir-fikirkanlah..


Muslim Footballer First Elevan

Keeper

Hadari. (Al-Ahly/Egypt) - 2 times best goal keeper of africa

Lilian Thuram (Barcelona/France)

Kolo Habib Toure (Arsenal/Ivory coast)
- “bring prayer mat to training ground..” reporter.

Bakary Sagna (Arsenal)

Eric Albidal (Bacelona/France)
- “He has been photographed many times carrying a copy of the Noble Qur’an at his training kits.” reporter.


Midfielder

Yaya Toure (Barcelona/Ivory coast)
- “After moving from France’s Monaco for 10 million euros, talented midfielder Toure made it clear that practicing Islam, including fasting, does not affect his successful soccer career. He was named by Eurosport in 2005 as one of the most promising young players in the world.“

Frank Bilal Ribery (Bayern Munich/France )-
Fasting and get the best bundesliga player of the month..” Ribery said..

“Seeing Ribery while raising his hands and supplicating to God as any typical Muslims do makes me feel proud,” Ribery said..

“Islam is my source of strength either in or outside the playground,” he said. “I lead a difficult career and I was determined to find peace of mind, and I finally found Islam.” Ribery said.

Zinadine Yazid Zidane (Real Madrid/France)
- 3 times best player of the world..

Mohamad Abou Terika (Al-Ahly/Egypt)
-”sympathize with gaza..”


Striker

Frank Kanoute (Seville/Mali)
“Save a mosque in sevilla”

“Siapa yang tidak mengetahui ajaran Islam, tidak akan tahu bahwa puasa memberi kekuatan, dan bukan kelemahan. ” kata kanoute.

Nicolas Anelka aka Abd Salam Bilal (Chelsea/France)
“Allah menyukai Mukmin yang kuat daripada mukmin yang lemah”hadis…


______________________________________

“Mengapa membandingkan dengan yang lebih buruk sedangkan yang lebih baik itu yang patut kita contohi”

Batas Dalam Ikhtilat/Pergaulan

Written on 8:49 PM by WhoSign

Selalu kita berpesan atau dengar orang pesan, “jaga batas pergaulan”, “selagi tidak melanggar batas syariat” dan lain-lain yang seumpamanya. Tapi, jelaskah kita apa sebenarnya batas-batas pergaulan tersebut?

“tidak keluar berdua-duaan lelaki perempuan bukan mahram”
“tidak bersentuhan antara lelaki perempuan bukan mahram”
“tidak bergurau berlebih-lebihan antara lelaki perempuan bukan mahram”

Dan mungkin ada definisi-definisi lain yang ditafsirkan mengikut fahaman dan pengalaman sendiri.

Jadi, apakah sebenarnya batas-batas tersebut? Antara tatacara pergaulan yang diungkapkan oleh Al-Imam Prof Yusuf Al-Qardawi dalam himpunan fatwa Muasirrah:

1. Menahan padangan dari dua belah pihak. Maksudnya tidak boleh melihat aurat, tidak boleh melihat dengan pandangan syahwat dan tidak memandang lama tanpa ada sebarang keperluan. Firman Allah swt :-

"Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka ......" [Surah al-Nur : 30-31]


2. Pihak wanita hendaklah memakai pakaian yang sopan menurut syara', iaitu pakaian yang menutup seluruh tubuhnya selain dari wajah/muka dan tapak tangannya. Tidak boleh memakai pakaian yang nipis dan yang menampakkan sosok badannya. Firman Allah swt :-

"....dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka...." [Surah al-Nur : 31]

Pakaian tersebut juga dapat membezakan diantara wanita yang baik dan wanita yang tidak baik.


3. Hendaklah menjaga adab2 sebagai seorang muslimah didalam semua keadaan, terutama apabila bergaul dengan lelaki:-

a. Perkataan - elak dari menggunakan perkataan yang merayu, menggoda dan membangkitkan rangsangan.
b. Berjalan - jangan memancing pandangan orang.
c. Pergerakan - tidak melenggang-lenggok.


4. Elak dari memakai bau-bauan yang wangi dan warna2 yang menarik perhatian.

5. Jangan berdua-duaan diantara lelaki dan wanita tanpa disertai oleh mahram.

6. Pergaulan itu didalam batas2 keperluan sahaja, tidak berlebih-lebihan.


Majlis Fatwa dan Penyelidikan Eropah pula menyatakan melanggar batas-batas pergaulan tersebut ialah apabila:

1. Khalwah - perempuan dan lelaki berdua-duaan di suatu tempat yang tidak ada orang yang nampak.

2. Perhiasan wanita - wanita tidak menutupi apa yang Allah perintah keatas tubuhnya, atau memakai minyak wangi, perhiasan barangan kemas atau percakapan yang boleh menarik minat lelaki kearah perkara-perkara yang tidak baik atau perasaan mereka.

3. Sentuhan fizikal - bersentuh lelaki dan perempuan

Menurut Majlis Fatwa Eropah bahawa jika 3 perkara ini dapat dielakkan, maka tidak ada bantahan bagi mereka menyertai apa2 majlis terebut. (Rujukan Fatwa :
http://www.islamonline.net/)


Manakala Syiekh Muhammad al-Munajjid menggariskan beberapa batasan-batasan yang tertentu didalam pergaulan tersebut, diantaranya :-

1. Elakkan dari berkata2 perkara yang diluar topik.
2. Tidak membuat lawak atau melembutkan suara
3. Tidak bertanya mengenai perkara peribadi (personal) eg: umur dsb.
4. Berhenti bercakap jika berlaku keinginan di dalam hati.


Demikian pandangan dan pendapat serta fatwa daripada ulama-ulama. Harap kini telah jelas batas-batas pergaulan kita sehari. Justeru, marilah bersama kita sebarkan dan amalkan. Macam bertepuk sebelah tangan jugak, kalau kita tak terangkan pada orang yang kita hadapi atau bergaul sehari-hari, mesti agak asing bagi mereka dan sukar bagi mereka untuk menerimanya lantas kita pula yang dianggap pelik. Semuanya bermula daripada siapa? Ya.. diri kita.. So? Lets do it!

____________

__________________________

“Mengapa membandingkan dengan yang lebih buruk sedangkan yang lebih baik itu yang patut kita contohi”.