Search This Blog

Daun Keladi Tanah Liat

Written on 10:36 PM by WhoSign




Di sebuah kawasan permainan, kelihatan ramai kanak-kanak sedang bermain. Di suatu sudut, seorang kanak-kanak lelaki sedang asyik bermain dengan permainannya. Tidak lama kemudian, datang seorang kanak-kanak perempuan datang bermain berdekatan dengannya. Masing-masing asyik bermain dengan permainan sendiri. tidak lama kemudian, kanak-kanak lelaki tadi mula bermain tanah liat pula. Begitu juga dengan kanak-kanak perempuan yang berdekatan dengannya, mula bermain tanah liat juga. Melihat masing-masing bermain permainan yang sama, mereka mula tertarik untuk bermain bersama.

o-> “awak buat bentuk apa dengan tanah liat tu?”

o+ “erm.. macam-macam.. ni bentuk rama-rama.”

o-> “owh.. pandai awak buat bentuk rama-rama. Cantik.”

o+ “terima kasih. Awak pun pandai jugak buat bentuk robot.”

o-> “heher.. macam alien jer robot saya ni.”

Dua-dua bergelak ketawa dan bermain tanah liat bersama-sama.

o-> “erm.. tanah liat kita dah nak abis ni. Dah macam-macam kita buat.”

o+ “a’a la.. ada tinggal sikit je lagi.. nak buat ape ek?”

o-> “apa kata kita buat bentuk daun keladi? Awak tahu kan camne nak buat?”

o+ “tahu tahu.. tapi cukup ker?”

o-> “camni.. saya buat bentuk daun keladi tu, start dari kiri. Awak pulak start dari kanan. Kita buat besar-besar. Pastu nanti kita cantumkan.”

o+ “a’a, a’a.. erm.. tapi, kita buat kat rumah la. Nanti dah siap dua-dua belah kita jumpa lagi dan cantumkan.”

o-> “erm.. ok jugak.. kita buat besar-besar tau. Kalau tak cukup, kita buat perlahan-lahan.. baki duit yang mak kita bagi nanti, kita simpan buat beli tanah liat. tambah sikit-sikit..”


Hari dah senja, masing-masing pun pulang dengan tanah liat yang bermacam-macam bentuk. Mereka saling bertukar tanah liat yang menarik bentuknya. Mereka juga pulang bersama dengan janji untuk buat bentuk daun keladi besar dengan seorang sebelah untuk dicantumkan.

o-> “macam mana bentuk daun keladi awak? Dah siap? Saya punya belum siap, tapi dah besar la dapat saya buat.”

o+ “belum lagi. Saya punya baru sikit jer.”

o-> “erm.. awak ambil la ni.. ada tanah liat sikit untuk bantu awak buat awak punya bahagian.”

o+ “terima kasih..”


Hari berganti hari, minggu berganti minggu..

o-> “hai.. saya punya bahagian bentuk daun keladi dah nak siap.. awak punya macam mana?”

o+ “hii.. saya punya pun dah nak siap.. terima kasih untuk tanah liat yang awak bagi hari tu..”

o-> “nanti dah siap boleh la kita cantumkan.”

o+ “erm.. awak..”

o-> “kenapa?”

o+ “sebenarnya.. saya ada jumpa sorang kawan lelaki.. dia pun ada buat bentuk daun keladi daripada tanah liat jugak. Dia punya bahagian sama macam bahagian awak. Tapi dia dah siap...”

o-> “owh.. ye ke.. jadi?”

o+ “hari tu, masa jumpa dia, entah macam mana, dia pun tahu saya ada buat bentuk daun keladi bahagian yang lagi satu. Jadi, dia nak cantumkan tanah liat dia dengan tanah liat saya. Lagipun dia nak tolong saya siapkan bahagian saya punya.”

o-> “oo.. so, apa keputusan awak? Saya tak kesah.. saya suka jugak nak tengok bentuk daun keladi yang dah dicantumkan. Tapi, saya punya tak siap lagi..”

o+ “erm.. saya rasa saya nak cantumkan bahagian saya dengan dia la. Saya pun tak sabar nak tengok tanah liat berbentuk daun keladi yang dicantumkan.”

o-> “err.. ok.. tak pe lah.. nanti awak dah cantumkan bagi tahu tau. Saya pun nak tengok jugak.”

o+ “ok.. insyaAllah.. tapi, macam mana dengan tanah liat awak? Bahagian awak nak cantumkan dengan apa?”

o-> “erm.. tak pe.. saya siapkan je dulu bahagian saya tu dulu.. awak jangan risau.”

o+ “ok.. saya mintak maaf la.. dan terima kasih..”

o-> “oh.. its ok.. baik-baik nanti masa cantumkan.. cantumkan elok-elok tau..”

DAH ABIS


p/s: ??? cerita apa pulak ni ???


If you enjoyed this post Subscribe to our feed

2 Comments

  1. Anonymous |

    salam..

    story nie mmg cm gni je ke..ala2 gantung or ada continue..?

    kesimpulan sndiri:
    - xpatut le janji ngn orang lain..tp cntum ngn org lain..
    - kreatif buat daun keladi from tanah liat...

     
  2. WhoSign |

    story nye sampai situ je la kot.. sebab die tulis kat situ dah abis..

    lupe plak.. taman permainan tu dekat dgn tasik.. so kat situ ad byk pokok tu.. tu yg diorg dpt idea wat daun keladi mase main tanah liat tu.. agaknye..

     

Post a Comment