Search This Blog

Jangan Lupa Matlamat

Written on 2:23 AM by WhoSign


Matlamat dan niat walaupun merupakan dua perkara berbeza namun amat berkait rapat antara satu sama lain dan setiap daripada kita pastinya ada matlamat yang ingin dicapai. Sentiasa ingat matlamat mampu untuk membangkitkan kekuatan dalaman diri seseorang.

Entry kali ni ilham daripada seorang hamba Allah yang baru mula meminati kaktus sejak balik daripada Cameron Highland.

Mengapa hamba Allah ini mula tertarik dengan kaktus-kaktus tersebut? Katanya, beliau memang berminat kepada perkara-perkara yang berbentuk seperti raise (peliharaan). Tambahan pula memandangkan kaktus dikatakan tidak susah untuk dijaga.

Katanya lagi, matlamat utama penjagaan kaktus ini diharapkan dapat menenangkan fikirannya di samping melatih dirinya menjaga hati dan perasaan orang lain.

Namun, takdir Allah menetapkan beberapa kaktus dalam jagaannya tidak hidup lama. Mungkin kerana kurangnya ilmu dan pengalaman menjadi punca kepada kematian kaktus tersebut. Mengenangkan kaktus yang beransur-ansur mati dan mereput di depan matanya dari hari ke hari, hamba Allah itu dirundung kesedihan. Namun, beliau sedaya upaya mengetepikan kesedihan tersebut untuk terus mengharungi kehidupan seperti biasa.

Akhirnya, dalam refleksi hamba Allah tersebut, maka teringat lah akan beliau matlamat asalnya dalam penjagaan kaktus iaitu diharapkan dapat menenangkan fikirannya. Katanya kepada kaktus tersebut, “kematian mu tidak akan tersia-sia. Matlamat aku adalah supaya dapat menenangkan fikiran, justeru aku tidak boleh bersedihan atas kematian mu kerana sesungguhnya makhluk yang hidup pasti kan mati. Biar hidup atau mati, matlamat ku adalah untuk menenangkan fikiran dan aku masih ada kaktus-kaktus yang lain yang perlu aku jaga dan ambil pengajaran.”


Jangan Lupa Matlamat Sebagai Penuntut

Matlamat seorang pelajar untuk belajar. Matlamat seorang penuntut untuk menuntut ilmu. Matlamatnya lagi adalah untuk melengkapkan diri dengan kemahiran-kemahiran dan sebagainya. Matlamat-matlamat ini hanya akan dicapai dengan melalui lumrah seorang penuntut/pelajar. Justeru, seorang penuntut/pelajar itu tidak seharusnya merungut, mengeluh, berputus asa, dan sebagainya apabila diberikan sesuatu tugasan atau amanah samada sikit atau banyak kerana itulah lumrahnya.

Jangan Lupa Matlamat Sebagai Da’i

Wahai da’i, wahai para pendakwah, apakah matlamat kalian? Pastinya bukan mengejar nama, bukan untuk glamour, dan bukan juga sekadar mengisi masa. Kerja dakwah yang menanti kalian ada sunnah dan ketetapannya. Ianya bukan disambut dengan bunga dan sorakan, bukan dengan karpet merah bagai artis pujaan. Tapi yang menanti adalah mehnah dan tribulasi, pelbagai dugaan, onak, dan duri.

Ingatlah matlamat kalian, insyaAllah akan muncul sinar kekuatan.

Jangan Lupa Matlamat Sebagai Hamba Allah

Matlamat tertinggi seorang hamba Allah adalah untuk mencapai mardhotillah (keredhaan Allah). keredhaan Allah itulah segalanya, yang paling tinggi, yang paling besar, yang paling luas, yang tidak terbanding. Sematkan matlamat itu dalam menuntun perkara-perkara kebaikan dan jadikan ia kekuatan untuk menewaskan hasutan syaitan serta pujukan nafsu.


“Anda Ingat Matlamat Anda, Anda Mampu Mencapainya”