Search This Blog

Pengalaman Boxing Seminggu

Written on 9:29 PM by WhoSign




Agak keletihan. Baru balik daripada kompleks tinju. Tapi, pergi sana just tengok orang bertinju, naik atas gelanggang, rasa lantai gelanggang, pegang-pegang tali dia, main lari-lari, panjat-panjat. Tak bertinju pun lagi.

Sempat la berkenalan dengan ahli-ahli gusti yang ada. Enemies and allies, semua jumpa. So, dapat la lihat macam-macam personaliti ahli tinju. Ada yang muka masyaAllah, tengok dari jauh pun dah takut.. bengis semacam. Ada yang muka rileks & cool, tapi sekali masuk gelanggang tinju, tu dia.. macam rimau. Orang kata, nak jadi ahli tinju ni kena garang-garang, bengis-bengis, tapi tengok ahli-ahli gusti tu, bukan semua yang macam tu. So, my opinion, personaliti-personaliti tu mengikut kesepadanan dengan ciri-ciri yang ada pada individu tu sendiri. ada yang sesuai jadi ahli gusti yang bengis macam rimau, ada yang muka rileks & cool tapi kemahiran gusti dia macam-macam. So, tak perlu la ahli gusti tu nak buat-buat bengis je sepanjang masa sedangkan dia tak sesuai jadi ahli gusti yang bengis.

Tanya la jugak macam mana rasa time bertinju tu. Diorang kata, jadi peninju nanti tau la rasanya. Camna rasanya bergusti kat atas gelanggang tu. Sakit ke tak kena tumbuk. Penat ke tak terkinja-kinja kat dalam gelanggang. Camna rasanya aura penonton yang memberi tekanan. Semua tengok. Kalau tersilap langkah ada la yang nak kena tumbuk, paling koman pun kena booo dengan penonton. Memang la perlu berhati-hati dan kena sentiasa berwaspada.

Nak jadi peninju yang baik, bukan performance di atas gelanggang sahaja. Bahkan di luar gelanggang kena berlatih selalu. Stamina kena jaga. Kemahiran kena asah. Semua aspek kena seimbang; jasmani, rohani, emosi, intelek, dan sosial.

p/s: elaboration daripada analogi yang diberi oleh Guru Besar CEMERLANG. Jadi cikgu bukan mudah. Apatah lagi jadi ustaz....


If you enjoyed this post Subscribe to our feed

5 Comments

  1. WhoSign |

    peninju = cikgu


    hmm.. dulu xde muka pendidik.. la ni ustaz rock pulak.. huhu

     
  2. Noorsyahida |

    hmm... walau susah ustaz ustazah nie, takpe..., sahutlah cabaran! kita melestari tradisi murabbi... "kada mu'allima an yakuna rasula"...

    knp tak masuk dalam gelanggang tinju tu? =) confirm menang...tak sakit punye kalau kena belasah....cuba la... :-)

     
  3. WhoSign |

    belum tibe masenye.. nk bertinju kene ad lesen tau.. kene ad pentauliahan..

     
  4. Noorsyahida |

    kne lesen n ptauliahan?
    nape tak ambik jerk? =)

     
  5. WhoSign |

    sedang ambil dan dalam latihan..

     

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers