Search This Blog

Allah Masih Sayang - Jangan Sombong PadaNya

Written on 1:45 AM by WhoSign

"assalamualaikum warahmatullah..."

salam ke kiri, dan terus bangkit bangun. tiada sepatah kata, tiada seuntai doa yang dipohon. fizikal tubuh itu tergesa-gesa mengejar duniawi.

"eh......" tapi hatinya berbisik.

“Berdoalah kepadaku, nescaya akan ku­perkenankan. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri daripada menyembahku akan masuk Neraka Jahanam dalam keadaan hina.”

teringat maksud firman Allah dan ceramah yang pernah didengar.

"takpelah. lain kalilah..."

Seharian berlalu. Lima kali solat berlalu. Waktu-waktu mustajab juga berlalu. Dalam masa senang, dalam masa sibuk. Masa terus berlalu dari hari ke hari. Hanya di kala kesusahan, dalam tekanan perasaan, barulah butir-butir doa rayu dipohon.

Namun, masih lagi "menggeleng kepala" dan tergesa-gesa bangkit selepas solat. Masih lagi "eh...." dan masih lagi "takpelah.. lain kali.."

Sehinggalah suatu ketika di antara azan dan iqamah...

"Bang, maaf mengganggu, saya nak tanya sikit. Hari tu saya ada dengar ceramah, kalau kita tak berdoa pada Allah, kita ni sombong. Sombong dengan manusia pun keji, inikan pula dengan Tuhan. Bukan boleh sembarangan. So, saya risaulah. Kadang-kadang saya tak sempat pun nak duduk serba serbi lepas solat. Wirid-wirid, tadah tangan. Tapi ada lah jugak doa dalam hati, cuma tak sempat tadah tangan betul-betul camtu. Sebab kadang-kadang saya masa kerja singgah solat, tak dapat lama-lama. Dikira sombong ke saya tak tadah tangan doa tu?"

Senyap.. "dia tak sempat tadah tangan, tapi tetap berdoa. aku... asyik takpelah, lain kali.. dia tak tahu, tapi aku tahu.. Ya Allah, malunya aku padaMu.. aku diperli atas kesombonganku selama ini.."

Saf! Allahu akbar Allahu akbar!