Search This Blog

Allah Masih Sayang - Jangan Sombong PadaNya

Written on 1:45 AM by WhoSign

"assalamualaikum warahmatullah..."

salam ke kiri, dan terus bangkit bangun. tiada sepatah kata, tiada seuntai doa yang dipohon. fizikal tubuh itu tergesa-gesa mengejar duniawi.

"eh......" tapi hatinya berbisik.

“Berdoalah kepadaku, nescaya akan ku­perkenankan. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri daripada menyembahku akan masuk Neraka Jahanam dalam keadaan hina.”

teringat maksud firman Allah dan ceramah yang pernah didengar.

"takpelah. lain kalilah..."

Seharian berlalu. Lima kali solat berlalu. Waktu-waktu mustajab juga berlalu. Dalam masa senang, dalam masa sibuk. Masa terus berlalu dari hari ke hari. Hanya di kala kesusahan, dalam tekanan perasaan, barulah butir-butir doa rayu dipohon.

Namun, masih lagi "menggeleng kepala" dan tergesa-gesa bangkit selepas solat. Masih lagi "eh...." dan masih lagi "takpelah.. lain kali.."

Sehinggalah suatu ketika di antara azan dan iqamah...

"Bang, maaf mengganggu, saya nak tanya sikit. Hari tu saya ada dengar ceramah, kalau kita tak berdoa pada Allah, kita ni sombong. Sombong dengan manusia pun keji, inikan pula dengan Tuhan. Bukan boleh sembarangan. So, saya risaulah. Kadang-kadang saya tak sempat pun nak duduk serba serbi lepas solat. Wirid-wirid, tadah tangan. Tapi ada lah jugak doa dalam hati, cuma tak sempat tadah tangan betul-betul camtu. Sebab kadang-kadang saya masa kerja singgah solat, tak dapat lama-lama. Dikira sombong ke saya tak tadah tangan doa tu?"

Senyap.. "dia tak sempat tadah tangan, tapi tetap berdoa. aku... asyik takpelah, lain kali.. dia tak tahu, tapi aku tahu.. Ya Allah, malunya aku padaMu.. aku diperli atas kesombonganku selama ini.."

Saf! Allahu akbar Allahu akbar!


Sebuah Tulisan Buat Hadiah 1st Anniversary

Written on 8:33 AM by WhoSign

Setahun sudah berlalu aku mendirikan rumahtangga.. saat anniversary tiba aku terpaksa meninggalkan isteri tercinta demi sesuap nasi.. buat isteriku, tiada hadiah yang dapat abang berikan buat ulangtahun perkahwinan kita yang pertama ini.. terimalah sebuah tulisan ini sebagai kenangan..

______

Kerana Kau Zaujati


Setahun telah berlalu,
Dikau berada di sisiku,
Diteman mesra selalu,
Bila berjauhan terasa rindu..
Kini setahun masih terasa mekar,
Kerana faham kadang masih tertukar,
Inilah dikata indah cinta kemudian bertamu,
Pabila nikah mula didahulu..

Kini setahun ku masih melihat,
Di sebalik kelembutan ada jiwa yang kuat,
Dalam pengorbanan biarpun penat,
Tanggungjawab sentiasa terbuat,
Walau engkau bergelar ukhti,
Di jalan Allah engkau menjadi dai,
Kepada zauj tetap berbakti,
Kerana engkau zaujati..


Setahun ini cuma kadang ku rasai,
Sesaknya dalam ombak tinggi,
Beratnya roda di bawah sekali,
Apabila dirimu dirajai emosi,
Ku tahu pujuk rayu yang kau cari,
Kau tahu belai manja kan ku beri,
Dalam sabar ku terpikat hati,
Kerana kau zaujati..

Setahun dan selalu syukur ku pada Allah,
Kerna kau tahu redhaku redhalah Allah,
Biarpun rumahtangga dengan lumrahnya,
Biarpun kita kadang dengan fitrah manusia,
Redha dan sayangku kan tetap tercurah,
Kerana kau zaujah solehah..

_____



Juga terima kasih sayang buat tulisan yang sayang berikan abg ni.. abg sangat terharu..



KHAS BUAT SUAMI TERCINTA

Buat Suami ku…..
Sayang mengutus sajak buat abang
Sebagai tanda kesyukuran atas kurniaan
Menjadi zaujah kepada seorang mujahid
Yang tidak pernah gentar akan segala dugaan
Kekuatan mu menjadi sumber inspirasi ku
Kebijaksanaan mu menjadi panduan untuk ku
Kelebihan mu menjadi pelengkap hidup ku
Kerana aku di ciptakan menjadi zaujah mu..

Suami ku,
Saban hari ucapan maaf ku tuturkan
Setiap hari banyak dosa yang aku lakukan
Namun…kau seorang zauj yang penyabar
Engkau tidak pernah mengeluh
Sabar dengan kerenah zaujah mu..

Zauj ku,
Setelah setahun bersama
Aku di layan seperti puteri raja
Di tatang bagai minyak yang penuh
Aku ‘membesar’ dengan kasih sayang yang cukup
Malah di manjakan seperti anak kecil
Yang baru belajar mengenal erti kehidupan
Engkau tidak pernah meninggikan suara
Apatah lagi me’naikkan’ tangan
Aku bahagia di samping mu

Zauj ku,
Setelah setahun melayari bahtera rumah tangga
Suka duka telah kita lalui bersama
Aku mula belajar erti pengorbanan seorang mujahid
Aku mula belajar pengorbanan seorang isteri
Aku mula menghargai pengorbanan seorang suami
Yang tidak pernah berputus asa mencari nafkah
Memberi yang terbaik untuk zaujah mu..

Abang,
Terima kasih atas segala pengorbanan
Masa, tenaga, wang ringgit
Tidak akan aku sia-siakan
Semoga aku di beri peluang
untuk berkhidmat kepada mu
sehingga akhir hayat ku..

Suami ku,
hanya sajak ini yang mampu aku nukilkan
buat zauj ku yang tersayang
sebagai tanda terima kasih
dan kesyukuran menjadi zaujah mu..

Zauj ku,
Semoga kita tidak lupa untuk bersyukur
atas segala kurniaan yang ALLAH berikan ini
semoga kita sekeluarga sentiasa dalam rahmatNYA
semoga kita di kurniakan cahaya mata
yang soleh dan solehah, bijak, sihat, sempurna
dan menjadi mujahid seperti mu
menjadi pengikat kasih antara kita

insyALLAH…….

Zauj ku,
Terimalah sajak ini
Sebagai hadiah
Sempena ulang tahun perkahwinan kita

Yang pertama…………



Valentine Day VS Konsep Cinta Dalam Islam

Written on 9:17 PM by WhoSign

14 Februari yang lalu datang dan pergi bersama isu Valentine Day yang masih lagi menjadi amalan masyarakat Malaysia dari tahun ke tahun walaupun pelbagai medium telah digunakan bagi memperjelas dan menerangkan ke’boleh’an dan ke’tidakboleh’an meraikan sambutan hari tersebut. Usaha memperjelas dan menerangkan kepada masyarakat inilah salah satu usaha dakwah yang tidak pernah kenal erti jemu dan putus asa.

Justeru, pada 21 Februari yang lepas, Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA) bersama-sama dengan Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Pendidikan Islam (IPGM KPI) telah menganjurkan satu forum berkaitan isu Valentine Day tersebut yang bertajuk “Bila Baju Melayu Bertemu Baju Kurung”. Forum tersebut telah berlangsung di Dewan Syarahan Abdul Jalil, IPGM KPI dan menampilkan barisan ahli panel daripada PEMBINA iaitu saudara Aizuddin Khalid, Ketua Cawangan PEMBINA Bangi dan saudari Shazamawati serta ahli panel jemputan, saudara Amin Idris, pakar motivasi dan psikologi jiwa.

Forum yang berlangsung selama hampir tiga jam tersebut telah dihadiri lebih kurang 150 penuntut IPGM KPI, yang juga merupakan bakal-bakal guru. Forum ini telah berjaya mengupas topik sekitar Valentine Day yang juga dipanggil sebagai Hari Kekasih, amalan bercinta sebelum berkahwin, serta tatacara pergaulan antara muslim dan muslimah yang sepatutnya.

Saudara Aizuddin selaku panel pertama telah mengupas kesan tidak langsung Hari Valentine ke atas masyarakat Malaysia. Namun begitu, beliau mengulas bahawa isu Hari Valentine bukan terletak pada hari itu sendiri kerana ia merupakan simptom kemuncak kepada masalah pergaulan bebas yang sudah berakar dalam kehidupan kebanyakan masyarakat hari ini. Beliau turut memberi tips agar mencari pasangan yang berkongsi objektif dan idealisme sebagai da'i yang mana menjadi ikhtiar paling penting dalam membina rumah tangga yang hidup atas jalan Allah.

Saudari Shazamawati pula telah banyak berkongsi langkah-langkah untuk memelihara maruah diri sebagai muslim terutama apabila berhadapan dengan situasi pergaulan antara berlainan jantina. Menurut beliau, perasaan-perasaan minat itu adalah fitrah, namun perlu diatasi dengan cinta dan ingat kepada Allah SWT yang sepatutnya tidak menggugat pendirian seorang muslim. Beliau berkongsi beberapa doa & tatacara pergaulan untuk mengelak dari fitnah pergaulan dan memelihara pandangan hati.

Manakala, saudara Amin Idris banyak memberi tips dan berkongsi pengalaman untuk membina rumah tangga yang bahagia berasaskan prinsip-prinsip Islami. Sesuatu yang menarik juga apabila beliau menasihatkan agar para belia terutama golongan mahasiswa agar terlibat dalam aktiviti berpersatuan. Menurut beliau, aktiviti berpersatuan mampu menanam pelbagai elemen yang tidak mampu diajar dalam kuliah-kuliah di universiti, seperti kemahiran berinteraksi, kepimpinan, sahsiah, perjuangan, dan sebagainya. Beliau juga menyeru golongan yang ingin berdakwah agar berdakwah dalam wasilah-wasilah yang realistik agar mampu mendekati pelbagai lapisan masyarakat, bukan semata-mata orang yang sudah berminat kepada agama.

Kesimpulan cinta itu fitrah dan islam itu agama fitrah yang menyediakan jalan penyelesaian baginya telah menutup forum yang diharapkan dapat memberi kesedaran kepada bakal-bakal guru, para belia yang sedang menghadapi fasa dugaan cinta. Diharapkan juga bakal-bakal guru tersebut akan meneruskan usaha dakwah ini untuk memberi kesedaran kepada masyarakat terutama para remaja kelak.


Jangan Sekadar Membela, Tegakkan!

Written on 4:39 PM by WhoSign





“weh, aku pakai eh?”

“eh, tak boleh, tu aku punya..”

. . . . .

“weh, boleh la aku pakai..”

“tak boleh lah.. aku punya tu..”

“ala.. kau bukan pakai sangat pun.. kongsi la..”

“aku kata tak boleh, tak boleh lah!”

“kau tak guna pun?! Aku pakai la..”

“benda tu bernilai buat aku.. tak boleh! Tak boleh!”

_________________

Seminggu.. dua minggu.. sebulan.. dua bulan.. yang hangat sudah sejuk.. yang kontroversi sudah senyap.. tapi bagi yang peka dan mengambil tahu perkembangannya, isu tersebut tidak akan berhenti di satu noktah itu sahaja.. malah sebenarnya telah lama isu tersebut timbul, cuma hanya tidak diuar-uarkan.. biarkan masyarakat terus dengan kehidupan masing-masing…

Ya.. isu penggunaan kalimah Allah.. telah sekian lama tersimpan dalam benak fikiran ini, hanyasanya tidak berkesempatan di post kan ke blog..

Namun, di sini penulis bukan ingin memberi huraian samada boleh atau tidak penggunaan kalimah ‘Allah’ bagi selain umat islam.. bagi penulis, mereka yang mengatakan isu ini tidak boleh ada khilaf (perselisihan) pendapat, adalah kerana mereka melihat isu tersebut daripada sudut akidah. Manakala pihak yang berselisih pendapat melihat isu ini dari sudut bahasa.

Apa yang penulis ingin tekankan di sini ialah sikap kita, masyarakat islam di Malaysia. Satu persatu bahana melanda agama islam. Dulu heboh pengkristianan orang melayu. Sekarang senyap. Sedangkan perkara tersebut masih lagi berlaku. Hari tu heboh isu penggunaan kalimah Allah. Tak lama lagi senyap. Sedangkan pendakyah-pendakyah yang menjalankan usaha penyebaran agama kristian mereka tidak pernah diam.

Ringkasnya, kita sekadar membela! Bila timbul sesuatu isu, baru kita nak bela. Kalau didiamkan isu tersebut, kita pun tak tahu lah apa yang berlaku.

Islam tu untuk diamalkan! Kata islam is my way of life.. tegakkan! Amalkan! Sebarkan! Sampaikan seruan! Keluarkan masyarakat daripada kekeliruan. Berikan kefahaman tentang islam yang dianuti. Bukan sekadar agama warisan.

Tidak pelik kalau golongan dewasa yang sudah berkerja atau yang hampir mencecah usia emas masih buta tentang islam. Pendidikan islam – masa di sekolah sudah berlalu. Tak sempat belajar. Ceramah islam – orang yang sama tu jugak yang datang. Ustaz-ustaz – kat masjid, slot ceramah di TV, panel forum pendidikan islam.

Pernah tak kita terfikir nak buat macam mana? Semua tu bermula daripada diri kita sendiri. Fahami islam yang kita anuti.. dalami ilmunya.. hayati.. amalkan dalam kehidupan sehari-hari.. saling ingat mengingati.. kembali kepada al-Quran dan as-Sunnah.. jangan hidup sendiri-sendiri.. dan banyak lagi yang kita boleh buat dengan bermula daripada diri kita sendiri.. membela tetap membela, dalam masa yang sama tegakkan! insyaAllah.. wallahu a’lam


Konvensyen Pemikiran Hasan al-Banna

Written on 1:41 PM by WhoSign


___________________________________

Sukacita dimaklumkan bahawa Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) akan menganjurkan satu konvensyen bagi membentangkan dan membincangkan tentang pemikiran seorang mujahid umat terkenal iaitu Hasan al-Banna. Sebagai rakan kongsi yang rapat kepada ISMA, PEMBINA mengalu-alukan penyertaan anda di konvensyen ini bagi memahami perjuangan serta perancangan Hasan al-Banna dan jemaah Ikhwanul Muslimin untuk mengembalikan kegemilangan umat Islam.

Berikut adalah maklumat tentang konvensyen tersebut:

Konvensyen Pemikiran Hasan al-Banna Dalam Melakar Agenda Bangsa

Tarikh: Sabtu, 30 Jan, 2010
Waktu: 8 pagi hingga 5.30 petang
Audien: Terbuka
Yuran: RM50 perseorangan, RM20 pelajar, RM70 suami-isteri
Tempat: Dewan Seri Saujana, UNITEN

Pengisian:

a. Tajuk 1:

Fikrah al-Banna Dan Ideologi Barat: Pertembungan Antara Dua Aliran
Pembentang: Ustaz Mohd Rusdi Alias

Maklumat tentang pembentang:

Pendidikan - Kolej Islam Klang 1985-1988. Universiti Al-Azhar 1989-1992 (B.A Usuluddin bahagian Hadis). Institut Pengajian Tinggi Hasan Al-Baquri (Diploma Pengajian Islam).

Pekerjaan - Pengetua SMI Hira Jeram 2001-2003. Konsultan di Bahtera Consultant Sdn. Bhd. 2004. Pembimbing Bahasa Arab Al-Qur'an di Pendidikan Al-Furqan, Shah Alam.

Dakwah - Penceramah agama surau dan masjid di sekitar Shah Alam dan Klang. Ketua Biro Pembangunan Sumber Manusia ISMA.

b. Tajuk 2:

Pandangan al-Banna Terhadap Agenda Pembangunan Ummah dan Pendekatannya di Malaysia
Pembentangan: Ustaz Mohd Hazizi

Maklumat tentang pembentang:

Pendidikan - Maktab Mahmud Alor Setar 1987-1988. Universiti Al-Azhar 1989-1996 (B.A Syariah Islamiah). Universiti Putra Malaysia 2009-kini (M.A Pembangunan Sumber Manusia).

Pekerjaan - Content Expert di Impian Teknik Integration System Sdn. Bhd. (IT IS) 2005-2006. Penterjemah Bebas 2007. Pegawai Eksekutif ISMA 2008-kini

Dakwah - Anggota Persatuan Pelajar Islam Malaysia Mesir 1993-1996, Anggota Pertubuhan Himpunan Bestari Negeri Sembilan 1997-2001. Ketua Biro Pembangunan Sumber Manusia ISMA Negeri Sembilan 2004. Ketua Perhubungan Negeri ISMA Negeri Sembilan 2005-2007. Timbalan Setiausaha Agung ISMA 2008-kini.

c. Tajuk 3:

�Menilai Kemelut Politik Tempatan Berdasarkan Maqasid Syara'
Pembentang: Ustaz Fauzi Asmuni

Maklumat tentang pembentang:

Pendidikan - SMAP Labu 1988. Universiti Al-Azhar 1994 (B.A Syariah Islamiah).

Pekerjaan - Eksekutif Penerbitan Pustaka Salam. Pengurus Besar Srihira Education Centre. Naib Presiden II ISMA.

Dakwah - Jemputan ceramah dan pengisian di IPTA/S, badan-badan swasta dan kerajaan, NGO's dan di pertubuhan-pertubuh an pelajar luar negara



Sila rujuk http://kobanna. ismaweb.net untuk meklumat lanjut serta pendaftaran.

Jangan lepaskan peluang ini!


Kami amat berharap anda akan dapat sebarkan maklumat ini kepada ahli keluarga serta rakan-rakan anda sebagai usaha kita untuk mengembalikan kegemilangan Islam di muka bumi.

___________________________________


Hargai Apa Yang Dimiliki

Written on 8:49 AM by WhoSign

.

Humm.. Sejak laptop sendiri rosak ni, susah betul nak online. Terpaksa bergilir-gilir guna laptop zaujah. Kat apartment pun belum ada internet lagi. So, buat masa ni tak dapat nak online selalu. Baru la nak terasa betapa bernilainya internet tu. Masa tak ada internet ni la nak buat itu, nak buat ini. Nak search itu, nak search ini. Nak post itu, nak post ini. Ha.. ni nak post baru la ni..

Orang kata, kita selalu tak menghargai apa yang sedang kita miliki, betul ker? Kita selalu tak perasan apa yang kita miliki tu bukan selamanya milik kita. Nyawa kita, tubuh badan kita, barang-barang kita, sekeliling dan sekitar kita, semuanya bukan hak milik kekal kita. Pinjaman semata-mata. Tiba masanya akan diambil semula. Tiba masanya kita kena pulangkan. Tiba masanya benda-benda ni tak akan menjadi milik kita lagi.

Tapi kita selalu lupa untuk menghargai semua tu. Seperti kata seorang pensyarah ni, macam pegang burung. Cuba bayangkan kita dapat tangkap seekor burung. Lepas main-main dengan burung tu, lama-lama kita jadi boring. Pastu kita lepaskan. Bila burung tu dah terbang, barulah kita terfikir nak tengok kaki burung tu macam mana, matanya warna apa, ekornya macam mana. Bila kita dah lepaskan burung tu barulah kita terfikir nak buat itu ini sedangkan masa kita pegang burung tu kita tak buat apa-apa pun.

So, selagi umur kita ni masih ada, manfaatkanlah. Selagi apa yang kita miliki masih dalam genggaman kita, hargailah.. Sudah terlepas, melepas.

Wallahu a’lam